ITG, ZES en Nedcargo zetten in op emissievrije binnenvaart
Leestijd: 1 minuut
Samenwerking moet logistieke keten duurzamer en toekomstbestendig maken
19-09-2025 Technologiebedrijf Zero Emission Services (ZES), Inland Terminals Group (ITG) en vervoerder Nedcargo werken samen om de verduurzaming van de binnenvaart te versnellen. Met de inzet van volledig elektrisch aangedreven schepen willen de bedrijven een alternatief bieden voor vervoer per vrachtauto en zo de CO2-uitstoot in de logistiek aanzienlijk terugdringen.
De samenwerking richt zich op de uitrol van binnenvaartschepen die varen met verwisselbare batterijcontainers, de zogenoemde ZESpacks. Deze batterijpakketten kunnen onderweg eenvoudig worden gewisseld bij laadstations langs de vaarroute. Daardoor hoeven schepen niet langdurig stil te liggen om op te laden.
Route Den Bosch - haven Rotterdam
Sinds 17 september vaart het binnenvaartschip MS Den Bosch Max Groen volledig elektrisch tussen Den Bosch en de haven van Rotterdam. De lading bestaat vooral uit containers met flesjes Heineken-bier. Dit is het tweede binnenvaartschip dat elektrisch vaart met batterijcontainers van ZES. Vier jaar geleden werd het schip De Alphenaar voor het eerst uitgerust met deze technologie en vaart met twee ZESpacks aan boord tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk. De batterijen worden opgeladen en gewisseld bij het laadstation bij het Alpherium, de containerterminal van CCT in Alphen aan den Rijn.
Michael Beemer, CEO van ZES: “Samen met partners zoals Heineken en CCT hebben we het varen met batterijcontainers geoptimaliseerd. Met de introductie van ZES 2.0 zijn we klaar voor de volgende fase. Schepen kunnen nu op drie locaties hun containers wisselen: Alphen aan den Rijn, Alblasserdam en Den Bosch. En er volgen snel meer terminals in Rotterdam, Moerdijk en Nijmegen.”
Verduurzamen keten
Volgens ITG levert het nieuwe project een reductie van 800 ton CO2 op. Piet-Hein Timp, Inkoopmanager Duurzaamheid en Energie bij Heineken: “Bij Heineken zetten we ons in voor het verduurzamen van de keten. De samenwerking tussen ITG, ZES en Nedcargo is hier een mooi voorbeeld van. In 2010 zijn we begonnen met het vervoer van containers per binnenvaart. Het is een positieve ontwikkeling dat ITG, naast CCT, nu ook batterij-elektrisch binnenvaart vervoer mogelijk maakt. Wij hopen andere verladers te inspireren om ook gebruik te gaan maken van batterij-elektrische binnenvaart.”
Ook waterstofschip
Volgens Eduard Backer, CEO van ITG, kunnen verladers met vervoer over water snel hun scope 3-emissies reduceren: “Naast dit batterij-elektrische schip vaart in onze groep ook een waterstofschip. Waterstof is geschikt voor langere afstanden, terwijl batterijcontainers ideaal zijn voor kortere pendels. Vervoer over water is dé weg naar een lagere footprint. En met de komende CO2-taks (ETS-2) levert dit verladers ook financieel voordeel op.”
Binnenvaartsector
De binnenvaartsector staat voor de opgave om de milieu-impact te verkleinen en bij te dragen aan bredere klimaatdoelstellingen. Deze transitie raakt niet alleen de aandrijving van schepen, maar ook de manier waarop de logistiek is georganiseerd, hoe infrastructuur wordt benut en hoe bedrijven en schippers zich voorbereiden op veranderende wet- en regelgeving.
evofenedex speelt, samen met de schippersverenigingen KBN en ASV, een leidende rol in de gesprekken over verduurzaming. In 2024 is de Binnenvaarttafel opgericht: een landelijk platform waar partijen uit de binnenvaart, overheden, havens, verladers en kennisinstellingen samenwerken aan een duurzame en toekomstbestendige binnenvaartsector.
Blijf op de hoogte van wat voor jou relevant is
Krijg actualiteiten, praktische kennis, evenementen en opleidingen van evofenedex direct in je inbox.