Verduurzamen en kosten besparen in wegvervoer: noodzakelijk én verplicht
Hoewel de Europese Commissie in maart aankondigde dat de EU (Europese Unie) bepaalde duurzaamheidswetgeving wil vereenvoudigen via het zogeheten ‘Omnibuspakket’, verandert dat weinig aan de duurzaamheidsdoelstellingen die op bedrijven afkomen. De kern van de Europese Green Deal – het drastisch terugbrengen van CO₂-uitstoot – staat kaarsrecht overeind.
Voor handels- en productiebedrijven met wegvervoer, is het belangrijk om stappen te zetten wat betreft inzicht in CO₂-uitstoot. Of een bedrijf nu een eigen wagenpark heeft, transport uitbesteedt of goederen verplaatst tussen vestigingen, inzicht in uitstoot is de basis voor kostenbeheersing en voor het voldoen aan toekomstige wetgeving en klanteisen. Daarnaast wordt de bedrijfsvoering er simpelweg duurzamer van. Er staat in de nabije toekomst nogal wat te gebeuren waarmee je, als logistiek professional, rekening moet houden. We zetten hier de belangrijkste data alvast op een rij:
Wat verandert er precies wanneer?
- 1 Juli 2026 – Invoering vrachtwagenheffing
Voor alle vrachtauto’s >3.500 kg, geldt vanaf dat moment een kilometerheffing op basis van CO₂-uitstoot. Dit raakt bedrijven met een eigen wagenpark, maar ook verladers via hun transporteurs: uitstoot wordt een échte kostenpost. Voertuigen zonder uitstoot krijgen een forse korting op hun heffing.
- 2027 – Start van het ETS2 emissiehandelssysteem
ETS2 (Emissions Trading System 2) is het uitgebreide emissiehandelssysteem dat, onder andere, de wegtransportsector omvat. Brandstofleveranciers moeten dan emissierechten kopen voor de CO₂-uitstoot, die vrijkomt bij het gebruik van fossiele brandstoffen. Deze kosten zullen, waarschijnlijk, worden doorberekend aan de eindgebruikers, wat kan leiden tot hogere brandstofprijzen. Dus zodra jouw eigen vervoer of uitbesteed vervoer, CO2-uitstoot kent, nemen deze kosten toe.
- 2025–2040 – Gefaseerde invoering CO₂-normen zware voertuigen
De Europese Unie voert tussen 2025 en 2040, stapsgewijs strengere CO₂-reductie-eisen in voor zware voertuigen, zoals vrachtauto’s en trekkers. De doelstelling: een steeds lagere gemiddelde uitstoot per voertuigklasse ten opzichte van het referentiejaar 2019. De reductiepercentages (ten opzichte van 2019) zijn: 2025: 15 procent, 2030: 43 procent, 2035: 65 procent, 2040: 90 procent.
Bij de aanschaf van nieuwe vrachtauto’s – voor eigen vervoer of voor leveranciers – zal de nadruk steeds meer liggen op uitstootarme of emissievrije modellen. Bedrijven die investeren in nieuw materieel, doen er verstandig aan rekening te houden met deze normen om toekomstige afwaardering te voorkomen.
Waarom CO₂-inventarisatie dus nú al belangrijk is
De CO₂-uitstoot krijgt de komende jaren dus steeds een hoger prijskaartje. Bedrijven die tijdig hun uitstoot meten, kunnen beter sturen op reductie, hun kosten beheersen én aantonen dat zij voldoen aan klant- of ketenverplichtingen.
Daarnaast leveren veel handels- en productiebedrijven, inmiddels aan partijen die vragen om CO₂-transparantie of Scope 3-emissiegegevens, vanuit de CSRD-wetgeving (Corporate Sustainability Reporting Directive). Bedrijven zonder inzicht in hun uitstoot raken zo achterop bij aanbestedingen vanuit de overheid of vanuit het (internationaal opererende) bedrijfsleven.
Beschikbare ondersteuning
Of het nu gaat om eigen vervoer, om ingekochte transportdiensten of om intern verkeer tussen locaties: meten is niet ingewikkeld, maar vereist wel focus en actie. Er zijn oplossingen: via co2meter.nu kun je eenvoudig je uitstoot per zending berekenen. Voor wie verder wil, zijn er tools en online workshops beschikbaar, onder andere via evofenedex en de Topsector Logistiek. Ook komt er in het najaar een training voor personen, die als CO₂-consultant voor hun bedrijf aan de slag willen.
Om handels- en productiebedrijven te ondersteunen bij het meten van hun logistieke CO₂-uitstoot, werkt evofenedex ook samen met BigMile. Deze tool helpt bedrijven op laagdrempelige wijze om CO₂-emissies van eigen vervoer én uitbesteed transport, inzichtelijk te maken.
Met BigMile kun je per rit, per klant of per productgroep, rapporteren én analyseren waar CO2-besparingskansen liggen. Zo voldoe je aan de komende rapportageverplichtingen én werk je gericht aan CO₂-reductie in je logistieke keten.
CO₂ wordt stuurinformatie
Duurzaamheidswetgeving, zoals de vrachtwagenheffing, CO₂-meetverplichtingen en richtlijnen, als CSRD en CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), heeft grote impact op handels- en productiebedrijven. evofenedex is hierbij nauw betrokken om praktische inzichten en werkbare oplossingen aan te dragen, zodat nieuwe regelgeving uitvoerbaar blijft voor het bedrijfsleven.
Maar voor handels- en productiebedrijven met wegvervoer is het devies helder: wacht niet op een controle of boete, maar gebruik inzicht in je CO2-uitstoot als stuurinformatie. Dat levert voordeel op in de keten én je toekomstbestendige bedrijfsvoering. Leden met vragen rondom CO₂-registratie en -inventarisatie nemen contact op met de ledenservice van evofenedex. Onze specialisten staan klaar om je te helpen.
Vragen over vervoer?
Jan en zijn collega's helpen je graag verder
Vragen over vervoer?
Aguinaldo en zijn collega's helpen je graag verder