Overlast verminderen en economische functie Schiphol behouden
Leestijd: 1 minuut
Meer geld voor verduurzamen luchtvaart
20-09-2023 Het kabinet wil de krimp van Schiphol het komende jaar doorzetten en een bovengrens hanteren van 452.500 vluchten. Dat staat in de stukken van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die zijn vrijgegeven op Prinsjesdag. Het beperken van het aantal vluchten heeft invloed op de beschikbare ‘slots’ voor luchtvracht en zet de hubfunctie van Schiphol verder onder druk. Het komende jaar is het kabinet voornemens veel beleid te gaan ontwikkelen op het gebied van innovatie, het CO2-plafond en het verminderen van de impact op de omgeving van luchthavens.
De vermindering van het aantal vluchten baart de luchtvrachtsector zorgen, zeker als deze krimp wordt doorgezet richting de 440.000 vluchten. In 2024 werkt het kabinet aan een nieuw normenstelsel, waarbij de milieueffecten van het maximum van 440.000 vliegtuigbewegingen als bovengrens wordt gehanteerd. Hiermee wil het kabinet invulling geven aan de belangrijke rol van luchtvaart in de levering en bevoorrading van (noodzakelijke) producten en diensten in Nederland. Hierdoor lijkt er ruimte te zijn voor innovatie en vernieuwing van de vloot, mits de overheid dit nieuwe normenstelsel gelijkmatig kan invoeren. evofenedex zal de ontwikkelingen op de voet volgen en het gesprek met de minister hierover aangaan.
Klimaatneutraal in 2050
Het komende jaar wil het kabinet samen met de luchtvaartsector werken aan verduurzaming, om uiteindelijk in 2050 klimaatneutraal te kunnen vliegen. Het kabinet wil dit bereiken door onder meer de bijmengverplichting van duurzame luchtvaartbrandstoffen. Daarnaast wordt geld dat ingeboekt was voor latere jaren naar voren gehaald voor het project Luchtvaart in Transitie. Daarmee krijgt de industrie de mogelijkheid te verduurzamen en een bijdrage te leveren aan de toekomst van (schone) luchtvaart.
Standpunt van evofenedex
evofenedex denkt graag mee over de verduurzamingsplannen, om zo een bijdrage te leveren aan de verduurzamingsplannen voor de productie- en handelsbedrijven die gebruikmaken van luchtvracht. Door samen te werken, kunnen we stappen zetten om zowel te innoveren als de toegevoegde waarde van luchtvracht voor de Nederlandse economie te vergroten.
Gerelateerde nieuwsberichten
Minister Madlener pleit voor voorkeursbehandeling vrachtvluchten Schiphol
18 maart 2025
Tweede Kamer stelt deadline voor extra criterium luchtvracht op Schiphol
3 maart 2025
Onzekerheid luchtvaartbeleid Schiphol schaadt handel en economie
3 februari 2025
Amerikanen waarschuwen voor gevolgen krimp Schiphol
2 december 2024
VVD en BBB breken lans voor luchtvrachtsector
31 oktober 2024
Rotterdamse haven krijgt megawaterstoffabriek
17 oktober 2024
Onderzoeksrapport: positie Schiphol als luchtvrachthub onder druk
30 september 2024
Miljoenennota schenkt aandacht aan belang luchtvracht voor Nederland
18 september 2024
Minder krimp Schiphol, wel zorgen over luchtvrachten
5 september 2024