Utrechtse 7,5-tonsmaatregel zorgt voor onrust
Leestijd: 2 minuten
Ondernemers vrezen gevolgen voor bevoorrading centrum Domstad
11-09-2025 De gemeente Utrecht wil per 1 januari 2026 nieuwe regels invoeren die grote gevolgen hebben voor de bevoorrading van de binnenstad. Voertuigen zwaarder dan 7,5 ton totaalgewicht mogen niet meer langs de singels rijden en in het voetgangersgebied kom zelfs een grens van 3,5 ton.
Dat betekent dat ook emissievrije vrachtwagens en elektrische bestelauto’s vanaf volgend jaar niet meer zonder ontheffing het centrum in mogen.
De gemeente zegt met deze regels de leefbaarheid en veiligheid te willen verbeteren, de werfkelders te willen beschermen en de overgang naar schoner vervoer te stimuleren. In het singelgebied gelden bovendien venstertijden voor laden en lossen: voertuigen op elektriciteit of waterstof mogen met ontheffing langer rijden dan voertuigen op benzine of diesel.
Gesprek met gemeente Utrecht
Afgelopen dinsdag gingen evofenedex en TLN opnieuw in gesprek met de gemeente Utrecht. Wij hebben daar stevig benadrukt dat de huidige plannen ondernemers in de stad voor onmogelijke keuzes stellen. Daarbij vroegen wij nadrukkelijk aandacht voor drie punten:
- Meer realistische invoeringstermijnen. De aanlooptijd richting 1 januari is met slechts vier maanden veel te kort. Zonder duidelijkheid over ontheffingen kunnen ondernemers zich nauwelijks voorbereiden op de benodigde aanpassingen.
- Ruimhartige ontheffingen voor voertuigen boven 7,5 ton, gedurende ten minste vier jaar. Zo krijgen ondernemers de tijd om zich aan te passen en investeringen zorgvuldig te plannen.
- Een oplossing voor elektrische bestelauto’s tot 4250 kg. Deze voertuigen zijn cruciaal voor de overstap naar zero-emissie, maar vallen nu buiten de boot omdat in delen van de stad een maximum van 3,5 ton geldt.
Zorgen over bevoorrading
Wij zien, samen met TLN, grote risico’s voor de bevoorrading van supermarkten, winkels en horeca in Utrecht. Vanuit onze achterban ontvangen we veel geluiden welke laten zien dat leveringen straks in het gedrang komen.
Nog geen definitief besluit
De regels zijn nog niet definitief. Het verkeersbesluit is op 18 augustus gepubliceerd via overheid.nl en er kan nog een zienswijze worden ingediend. Daarnaast organiseert de gemeente bijeenkomsten om met belanghebbenden in gesprek te gaan. Het college van B en W neemt dit najaar een definitief besluit en evofenedex zal de belangen van haar leden blijven vertegenwoordigen.
Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Vragen over dit artikel?
Neem contact op met Lars Ahsman, regionaal beleidsadviseur
Gerelateerde nieuwsberichten
Nieuwe landelijke ontheffingsregels zero-emissiezones vanaf 2026
1 december 2025
Nieuw laadplein voor elektrische vrachtwagens geopend in Woerden
20 november 2025
Inschrijving nieuwe AanZET-subsidie start op 27 januari 2026
9 november 2025
Utrecht stelt toegangsregels binnenstad uit, maar zorgen blijven
15 oktober 2025
Zero-emissiezone Alphen aan den Rijn kleiner en later ingevoerd
10 oktober 2025
evofenedex en TLN zetten vraagtekens bij plannen stadslogistiek Utrecht
1 oktober 2025
Ervaring zero-emissierijden delen op Ecomobiel
29 september 2025
Rotterdam bestelt 32 elektrische vrachtauto’s
15 september 2025
Utrecht werkt aan nieuwe toegangsregels binnenstad
1 september 2025
