Utrechtse 7,5-tonsmaatregel zorgt voor onrust
Leestijd: 2 minuten
Ondernemers vrezen gevolgen voor bevoorrading centrum Domstad
11-09-2025 De gemeente Utrecht wil per 1 januari 2026 nieuwe regels invoeren die grote gevolgen hebben voor de bevoorrading van de binnenstad. Voertuigen zwaarder dan 7,5 ton totaalgewicht mogen niet meer langs de singels rijden en in het voetgangersgebied kom zelfs een grens van 3,5 ton.
Dat betekent dat ook emissievrije vrachtwagens en elektrische bestelauto’s vanaf volgend jaar niet meer zonder ontheffing het centrum in mogen.
De gemeente zegt met deze regels de leefbaarheid en veiligheid te willen verbeteren, de werfkelders te willen beschermen en de overgang naar schoner vervoer te stimuleren. In het singelgebied gelden bovendien venstertijden voor laden en lossen: voertuigen op elektriciteit of waterstof mogen met ontheffing langer rijden dan voertuigen op benzine of diesel.
Gesprek met gemeente Utrecht
Afgelopen dinsdag gingen evofenedex en TLN opnieuw in gesprek met de gemeente Utrecht. Wij hebben daar stevig benadrukt dat de huidige plannen ondernemers in de stad voor onmogelijke keuzes stellen. Daarbij vroegen wij nadrukkelijk aandacht voor drie punten:
- Meer realistische invoeringstermijnen. De aanlooptijd richting 1 januari is met slechts vier maanden veel te kort. Zonder duidelijkheid over ontheffingen kunnen ondernemers zich nauwelijks voorbereiden op de benodigde aanpassingen.
- Ruimhartige ontheffingen voor voertuigen boven 7,5 ton, gedurende ten minste vier jaar. Zo krijgen ondernemers de tijd om zich aan te passen en investeringen zorgvuldig te plannen.
- Een oplossing voor elektrische bestelauto’s tot 4250 kg. Deze voertuigen zijn cruciaal voor de overstap naar zero-emissie, maar vallen nu buiten de boot omdat in delen van de stad een maximum van 3,5 ton geldt.
Zorgen over bevoorrading
Wij zien, samen met TLN, grote risico’s voor de bevoorrading van supermarkten, winkels en horeca in Utrecht. Vanuit onze achterban ontvangen we veel geluiden welke laten zien dat leveringen straks in het gedrang komen.
Nog geen definitief besluit
De regels zijn nog niet definitief. Het verkeersbesluit is op 18 augustus gepubliceerd via overheid.nl en er kan nog een zienswijze worden ingediend. Daarnaast organiseert de gemeente bijeenkomsten om met belanghebbenden in gesprek te gaan. Het college van B en W neemt dit najaar een definitief besluit en evofenedex zal de belangen van haar leden blijven vertegenwoordigen.
Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven
Vragen over dit artikel?
Neem contact op met Lars Ahsman, regionaal beleidsadviseur
Gerelateerde nieuwsberichten
Utrecht werkt aan nieuwe toegangsregels binnenstad
1 september 2025
Chinese fabrikant lanceert mobiele megawattlader
18 augustus 2025
Logistiek krijgt stem in Rotterdams verkeersplan
3 juli 2025
Nieuwe regels vanaf 1 juli voor vervoer en voertuigen
30 juni 2025
Laatste waarschuwing zero-emissiezone Zwolle
26 juni 2025
Vanaf 1 juli boetes in zero-emissiezones
19 juni 2025
Eindhovense rechter zet streep door zero-emissiezone bedrijventerrein De Kade
4 juni 2025
Deel je ervaring over zero-emissiezone Delft
8 mei 2025
Utrechtse wethouder Oosters in gesprek over duurzame logistiek
17 april 2025