Vijf Rotterdamse containerterminals gaan uitvoerende vervoerders aan de poort controleren
Leestijd: 2 minuten
Check is onderdeel van Vertrouwensketen
21-02-2024 Vijf grote terminaloperators in de Rotterdamse haven gaan aan de poort controleren of de vervoerder die een container komt ophalen – de uitvoerende vervoerder – ook daadwerkelijk degene is die in de digitale voormelding van de Vertrouwensketen is aangemeld. Daarmee maken zij de werking van dit systeem compleet.
Bij de automatische check wordt het EAN-nummer in de voormelding vergeleken met die op de CargoCard van de bezoekende chauffeur. Dit waarborgt dat de chauffeur daadwerkelijk hoort bij het transportbedrijf dat in de voormelding is genoemd. De betrokken terminals zien de controle als een vanzelfsprekend onderdeel van de Vertrouwensketen. Bedrijfsleven en overheidsinstanties werken hierin samen aan het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van containers in de Nederlandse havens. De check op de uitvoerende vervoerder maakt de werking compleet.
De terminaloperators in kwestie zijn Hutchison Ports ECT Rotterdam, Hutchison Ports Delta II, APM Terminals Maasvlakte II, Rotterdam World Gateway en Rotterdam Shortsea Terminals. Bij Hutchison Ports ECT Rotterdam is de controle op de uitvoerende vervoerder al deels uitgerold via TAR-RCI. De overige terminaloperators bereiden ieder voor zich de invoering van de controles voor. De benodigde wijzigingen in systemen en procedures worden in de loop van 2024 doorgevoerd.
Uitsluitend bekende partijen
De Vertrouwensketen is een gezamenlijk initiatief van het bedrijfsleven en overheidsinstanties. Vanaf de rederij/cargadoor via de verlader, expediteur en de vervoerder vormt zich een gesloten keten met uitsluitend bekende, aangewezen partijen. Het gebruik van pincodes stopt. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan zijn komst voormelden bij de terminal en de container daar ophalen.
Voor verladers, expediteurs en vervoerders die betrokken zijn bij de import van containers via de Rotterdamse haven is er praktisch gezien dus het een en ander veranderd de afgelopen maanden. Steeds meer partijen hebben hun werkwijze – en soms ook hun systemen – aan het nieuwe proces van de Vertrouwensketen aangepast. Inmiddels zijn al meer dan 50.000 containers via het nieuwe digitale importcontainer-releaseproces vrijgegeven. Zo’n 460 vervoerders hebben inmiddels containers opgehaald die via de Vertrouwensketen zijn verwerkt en zo’n 350 expediteurs en verladers werken er al mee.
Actie nodig van vervoerders, verladers en expediteurs
Het is voor vervoerders, verladers en expediteurs belangrijk dat dat ze zich digitaal voorbereiden op de Vertrouwensketen. Op de website van de Vertrouwensketen staat hoe de digitale voormelding voor vervoerders werkt. Ook staat hier meer informatie voor verladers en expediteurs, evenals een overzicht met veel gestelde vragen.
Gerelateerde nieuwsberichten
Wekelijkse veerdienst van Rotterdam naar Spaanse Vilagarcía
16 januari 2025
Stakingsdreiging havens VS afgewend, onrust bij ECT duurt voort
8 januari 2025
Vakbonden dreigen met staking bij ECT Rotterdam
6 januari 2025
Zeeverladers bezorgd over toenemende afhankelijkheid van Chinese bedrijven
22 november 2024
DFDS komt met nieuwe verbinding tussen Italië en Egypte
7 november 2024
Wetsvoorstel 'Invoering van het elektronisch cognossement’ op tafel
4 november 2024
Ook Verre Oosten en Oceanië binnenkort aangesloten op Vertrouwensketen
25 oktober 2024
Meer containers en minder overslag in haven Rotterdam
24 oktober 2024
Winnaars en verliezers van lijnvaart netwerken in 2025
17 oktober 2024