Bereid je goed voor bij het maken van de juiste keus voor een elektrisch voertuig

Leestijd: 2 minuten

Om nu en in de toekomst elektrische voertuigen te gaan inzetten moet je nu al goed nadenken over je elektriciteitsaansluiting en je laadinfrastructuur. Het is namelijk niet overal vanzelfsprekend dat er voldoende capaciteit beschikbaar is om meer vracht- en bestelauto's te gaan laden. 

Vooral voor bedrijven die in de 30 tot 40 grootste steden actief zijn geldt dit. Per 1 januari 2025 voeren gemeenten namelijk een zero-emissiezone in. Dit is een uitstootvrij gebied waarin vracht- en bestelauto’s, die vanaf 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet, zonder uitstoot moeten rijden. Voor de al rijdende voertuigen zijn er een aantal overgangsregelingen. Om jou te helpen bij het maken van de juiste keus, hebben we in dit artikel extra achtergrondinformatie opgenomen. 

Voldoende elektriciteit beschikbaar?

Het is niet overal vanzelfsprekend dat er voldoende elektriciteit beschikbaar is om meerdere vracht- en bestelauto’s te gaan laden. Laat staan dat je overal zomaar je elektriciteitsaansluiting kunt verzwaren. Momenteel kleurt de netbeheerderkaart van Netbeheer Nederland op diverse plekken rood, zoals in Noord-Holland, Gelderland en Flevoland. Toch kan de situatie nog per locatie verschillen. Daarom is het nu al goed om het gesprek te voeren met je netbeheerder over je elektrificatieplannen. 

laadcapaciteit
Rode plekken geven aan waar een capaciteitstekort is.

 

Verschillende laadprofielen

Er zijn verschillende manieren hoe je wilt laden en dat heeft ook effect op de hoeveel elektriciteit die je nodig hebt. Alles hangt af van de bedrijfsvoering en de aard van het werk. Ga je op eigen locatie laden of vooral onderweg? Of neemt het personeel bijvoorbeeld de bestelauto mee naar huis? Wil je vooral ’s nachts laden of wil je veel tussendoor laden? Alles heeft invloed op je elektriciteitsverbruik en dus ook op het elektriciteitsnet. Als je de hele dag op pad bent en ’s avonds terugkeert, kun je ’s avonds op een rustige manier het voertuig volladen zodat je de volgende dag weer op pad kunt met het voertuig. Het kan ook zijn dat je voertuig vaak terugkomt bij de vestiging en weer snel vertrekt nadat de goederen zijn gelost. Dan wil je liever snel bij gaan laden. Dit zorgt tijdelijk voor een hogere belasting van het elektriciteitsnet en daarom heb je misschien een zwaardere aansluiting nodig. Het zijn behoorlijke uitdagingen en overwegingen, dus denk daar alvast goed over na en bespreek je plannen met een netbeheerder of een adviseur. 

Ruimte en samenwerken

Om laadpunten te plaatsen heb je voldoende ruimte nodig op je vestiging om 1 of meer bestelauto’s of vrachtauto’s te kunnen parkeren. Niet voor iedereen is dat altijd mogelijk. Bekijk daarom goed of dit een probleem gaat worden. Is er genoeg ruimte in de buurt of op het bedrijventerrein? Je kunt samen met 1 van je buren dan bijvoorbeeld bekijken of je een laadpaal kunt delen. Daarover moet je goede afspraken maken. 

Hulp van evofenedex

Om je bedrijf te helpen met het verduurzamen van je wagenpark heeft evofenedex de 'Zero-emissiescan wagenpark' in het leven geroepen. Met deze adviesdienst helpt evofenedex jou verder in de transitie naar een emissieloos wagenpark. Daarnaast werkt evofenedex samen met partners in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. We verwachten binnenkort dat er een handige handleiding verschijnt over het laden op het eigen terrein. Daar staan alle punten in waar je aan moet denken als je laadinfrastructuur op eigen terrein wilt. Ook benadrukken we in de politiek dat er voldoende laadpunten moeten komen en dat voldoende laadinfrastructuur en netcapaciteit randvoorwaarden zijn voor een succesvolle transitie naar zero-emissietransport. 

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder