skipToContentskipToFooter

Welke stappen kun je zetten en waarom zou je dat doen?

Op Europees en nationaal niveau is wetgeving voor Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) in de maak of al van toepassing. Deze regels en wetten zijn bedoeld om misstanden ten aanzien van mens en milieu aan te pakken. Binnen de verschillende evofenedex communities (zoals de IMVO-denktank en de Trade Compliance Community) wordt regelmatig gesproken over IMVO. In dit artikel bespreken we een aantal onderwerpen die regelmatig aan bod komen.

De kern van IMVO is dat bedrijven due diligence toepassen, ofwel gepaste zorgvuldigheid. Internationale handelsketens moeten negatieve effecten op mens en milieu in kaart brengen, voorkomen en verminderen. Misstanden, zoals gedwongen arbeid of het lozen van giftige stoffen, horen in die ketens niet thuis.

Moeten mkb-ondernemingen ook aan IMVO-wetgeving voldoen?

De huidige rapportagewetgeving voor duurzaamheid (CSRD) en de conceptteksten van de CSDD (de Europese IMVO-wetgeving) richten zich op grote bedrijven. Maar ook mkb-ondernemingen krijgen met deze wetten te maken, want vaak zijn zij toeleverancier van bedrijven die er wél direct onder vallen. Deze ketenpartners zullen om IMVO-data vragen zodat ze aan hun verplichtingen kunnen voldoen. evofenedex adviseert daarom mkb-ondernemingen om IMVO-beleid in hun organisatie te implementeren op basis van Due diligence in 6 stappen. Deze ondernemingen moeten op zijn minst in staat zijn informatie over de impact van hun bedrijfsactiviteiten op mens en milieu te delen met hun klanten. Dit betekent ook dat zij inzicht moeten hebben in het gedrag en de impact van hun eigen toeleveranciers.

Wat heeft mijn bedrijf aan due diligence en IMVO?

Door due diligence uit te voeren, krijg je inzicht in je keten en ook zicht op de risico’s binnen je handelsketen. Dat inzicht helpt je om onderbouwd beslissingen te nemen. Door due diligence en IMVO serieus te nemen, kun je niet alleen juridische en financiële risico's beheersen, maar ook bijdragen aande positieve impact op jouw handelsketen als het gaat om milieu en sociale aspecten. . Daarnaast ben je aantrekkelijker op de arbeidsmarkt. Steeds meer getalenteerde werknemers willen liever werken voor een bedrijf dat niet enkel commercieel maar ook maatschappelijk verantwoord zakendoet.

Hoe kan ik aan de slag gaan met due diligence?

Om met due diligence aan de slag te gaan, moet je eerst weten en begrijpen hoe jouw waardeketen(s) eruit zien. Dat doe je door je waardeketen(s) uit te tekenen, van grondstof tot consument. Kies als startpunt de producten:

  • Met de grootste volumes
  • Afkomstig uit landen waar het risico op misstanden voor mens en/of milieu groot is
  • Uit een van de dertien risicosectoren, zoals textiel, voeding, metaal, hout, agri, energie, (groot)handel, elektronica, bouw, chemie en/of olie en gas

Met behulp van de MVO-risicochecker kun je op basis van product en herkomstland een risicorapport ontvangen. Hierin staan de risico’s voor de specifieke product-land combinatie op een rij. Daarnaast ontvang je ook concrete tips en links om die risico’s te beperken. 

Webinar: Op weg naar Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

In dit webinar hoor je, aan de hand van de Due Diligence Cyclus, hoe je een start kunt maken om een robuust due diligence-proces voor jouw organisatie. Daarnaast vertellen we je wat evofenedex allemaal doet rondom het thema IMVO en due diligence. Is jouw organisatie lid van evofenedex en ben je geïnteresseerd in dit onderwerp? Neem dan deel aan een van de praktische workshops

Vragen over internationaal ondernemen?

Agnieszka en haar collega's helpen je graag verder

Agnieszka evofenedex

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en haar collega's helpen je graag verder

Alice evofenedex