skipToContentskipToFooter

Sinds 2019 houdt evofenedex elke twee jaar, via onderzoek onder handels- en productiebedrijven in Nederland, de vinger aan de pols, als het gaat om data en digitalisering. In de nieuwste weergave van dit onderzoek, getiteld: ‘AI in de handel en logistiek 2025’, ligt de focus voor het eerst expliciet op kunstmatige intelligentie (artificial intelligence - AI). Bijna driehonderd logistiek professionals deelden hun inzichten en uitdagingen. De resultaten tonen enerzijds een groeiende interesse in AI, maar anderzijds ook terughoudendheid, gemiste kansen en een gebrek aan planvorming. Hieronder vind je de vijf meest opvallende bevindingen.

  • 1. Grote belangstelling, maar implementatie blijft achter

Hoewel zes op de tien bedrijven aangeeft (redelijk tot zeer) geïnteresseerd te zijn in AI-toepassingen, beschikt slechts zeven procent over een concreet AI-beleid. 44 procent gaat er wel vanuit dat AI-toepassingen er ooit komen, maar het merendeel blijft nu nog hangen in de oriëntatie- of experimenteerfase. Hiermee blijven veel bedrijven steken bij intenties, zonder daadwerkelijk stappen te zetten. De drempels? Een gebrek aan kennis, aan prioriteit en aan strategische verankering. Zo verwacht zestig procent van de deelnemers dat er nog veel training en bewustwording nodig is.

  • 2. Behoedzaamheid en kleinschalige pilots, typeren de aanpak

De houding van veel bedrijven is voorzichtig. Het rapport laat zien dat AI nog vaak via kleine, afgebakende proefprojecten wordt verkend, in plaats van structureel te worden ingebed in de bedrijfsvoering. Het management speelt hierin een sleutelrol; bij een meerderheid ontbreekt de urgentie en/of kennis om AI, als strategisch instrument, te benutten. Deze afwachtende houding leidt ertoe dat waardevolle kansen onbenut blijven. Onze ervaring is dat de jongere generatie graag wil experimenteren, maar zo mogelijk wordt geremd door het management. Het is een uitdaging hierin een balans te vinden.

  • 3. Waarde wordt erkend, maar planvorming ontbreekt

Opmerkelijk is dat bedrijven wel degelijk de potentie van AI onderkennen. Zo ziet 73 procent van de ondervraagden, toepassingen voor kostenbesparing, procesoptimalisatie en voor bijvoorbeeld voorraadbeheer of vraagvoorspelling. Toch ontbreekt in veel gevallen een duidelijke routekaart. Er is zelden sprake van een gefaseerde aanpak of van een projectstructuur waarin AI-initiatieven worden ingebed.

  • 4. Digitale basis als bottleneck

Een groot deel van de bedrijven heeft zijn interne data nog niet op orde; slechts 42 procent beoordeelt zijn datakwaliteit als ‘grotendeels op orde’. Systeemintegratie, versnipperde informatie en gebrek aan centrale afspraken over databeheer, belemmeren de ontwikkeling richting geavanceerde technologie. Zolang deze basis ontbreekt, is de stap simpelweg te groot en blijft AI een brug te ver. Het belang de basis op orde te hebben, neemt dus alleen maar toe, bedrijven die hierin investeren, creëren op termijn een concurrentievoordeel.

  • 5. Gemiste kansen

evofenedex constateert dat bedrijven kansen laten liggen, doordat innovatieve AI-toepassingen, zoals beeldherkenning of fraudedetectie, nauwelijks worden verkend. Dit mogelijk door een gebrek aan kennis van deze toepassingen in de markt.

Fundament versterken

De praktijk wijst uit dat veel bedrijven eerst hun fundament moeten versterken. evofenedex adviseert daarom niet te starten vanuit technologie, maar vanuit een concrete logistieke uitdaging. Begin klein, werk planmatig en versterk tegelijkertijd de digitale basis. Alleen dan kan AI daadwerkelijk waarde gaan toevoegen aan de keten.

Basis op orde

Voor veel bedrijven blijkt het echter een uitdaging om die basis goed op orde te krijgen. Zonder gestructureerde data, gekoppelde systemen en duidelijke processen, is het lastig vervolgstappen te zetten richting AI. Daarom ondersteunt evofenedex bedrijven met gerichte digitaliseringsadviezen. Want AI biedt grote kansen – maar alleen als de fundering stevig staat.

Meer weten over succesvol digitalisering toepassen? Bekijk de mogelijkheden op www.evofenedex.nl/digitalisering.

Download Rapport AI in Handel en Logistiek 2025

In dit rapport lees je hoe bedrijven tegen AI aankijken, welke toepassingen kansrijk zijn en wat er nodig is om de technologie succesvol in te zetten. Dit onderzoek van evofenedex is verricht onder driehonderd logistiek professionals. Het rapport is exclusief beschikbaar voor leden.

ai_handel_logistiek.jpg

Vragen over SCM en digitalisering?

Anneloes en haar collega's helpen je graag verder

Anneloes