skipToContentskipToFooter

In 2030 moet het vervoer van Electrolux klimaatneutraal zijn

Meer vervoer over het spoor moet. Anders halen we de klimaatdoelstellingen niet. Toch lijken sommige bedrijven huiverig om over te stappen van de weg naar intermodaal vervoer. Terwijl er eigenlijk alleen voordelen zijn. Nico van den Berg, Distribution Process Lead BA Europe bij Electrolux, vertelt er meer over.

Met alle ogen van de wereld gericht op de COP26 in Glasgow is een ding duidelijk: het spoorgoederenvervoer is dé manier om klimaatwinst en de gestelde klimaatdoelstellingen te behalen. Sterker, meer vervoer over het spoor moet, willen we de klimaatdoelstellingen ook echt halen. Immers, transport is verantwoordelijk voor 25% van de CO2-emissies. Het spoor is daar maar voor 0,4% verantwoordelijk voor.

Gelukkig zijn er al veel toonaangevende bedrijven die de overstap van de weg naar intermodaal vervoer hebben gemaakt. Waaronder een van onze leden Electrolux, fabrikant van huishoudelijke apparatuur met merken als AEG en Electrolux. We stellen vijf vragen aan Nico van den Berg.

Waarom intermodaal?

“Duurzaamheid zit simpelweg in het DNA van Electrolux. Daarbij denken we aan alle oplossingen. Slimme wasmachines die minder water verbruiken, zuinige koelkasten en slimmere keukens waardoor minder voedselverspilling plaatsvindt. Daarbij staan we niet alleen langs de zijlijn maar denken we actief mee met onze leveranciers hoe het nog groener kan. Spoorgoederenvervoer is essentieel daarbij. Al onze fabrieken hebben aansluiting op het spoor. In Nederland rijdt de trein letterlijk bij ons naar binnen.”

Dat is vrij uniek…

“Ja. We zijn de enige plek in Nederland waar dat gebeurt. We laden en lossen iedere avond acht tot tien wagons met witgoed binnen zonder negatieve weersinvloeden. Onze locaties zijn overal bewust zo gekozen dat we direct het spoor op kunnen.”

Hoeveel vervoeren jullie nu per spoor en intermodaal?

“Op dit moment gaat 61% via de weg, 27% intermodaal via weg en spoor en 12% volledig per spoor. Maar we zijn druk in de weer met die percentages. We willen voldoen aan de klimaateisen die gesteld zijn in het akkoord van Parijs. Vervoer via de weg moet van 61% naar 38% in 2025. Intermodaal moet naar 44% van het totaal. Ook puur spoor kan nog wel een procent of drie groeien. Bij ons distributiecentrum in Noord-Frankrijk hebben we het nu voor elkaar dat de spooraansluiting weer hersteld is. In het voor -en natransport zijn we pilots aan het draaien met biodiesel en e-trucks. In 2030 moet ons vervoer klimaatneutraal zijn. In 2050 ons hele bedrijf. Intermodaal is daarbij het centrale focuspunt.”

Wat zijn de uitdagingen daarbij?

“Zaken die je niet kunt sturen. Bijvoorbeeld restricties op het spoor, of zoals dit jaar de overstromingen en stakingen in Duitsland. Maar ondanks dat liggen we goed op koers. De trein is ontzettend betrouwbaar. Je weet altijd wanneer hij aankomt. Een trein is op tijd. Dat is de zekerheid van het spoorboekje. Natuurlijk is de flexibiliteit iets minder, maar we weten dat binnen een tijdslot van dertig minuten de trein bij ons binnenrolt. We kunnen niet zonder dit vervoer. Wij niet alleen als bedrijf maar ook als samenleving. Het spoor is duurzaam en heeft de grote mogelijkheid om alles op te vangen wat we van de weg afhalen.”

Wat kan beter?

“De informatievoorziening. Wanneer iets via de weg gaat, kun je extreem nauwkeurig zien waar de lading is met track & trace. Maar wanneer een lading de trein ingaat, weten we het niet meer. Dat is jammer en zeker een punt van aandacht. Daarnaast zou het de efficiency ten goede komen wanneer er een Europees spoorboekje en Europese regelgeving komt. Bijvoorbeeld een piloot of een vrachtautochauffeur hoeven niet uit te stappen bij de grens. Al die verschillende talen en verschillende spelregels beperken de efficiëntie op het hele traject.” 

Heb je tips voor andere verladers die na aan het denken zijn over intermodaal vervoer?

“Alleen via spoor is ontzettend kapitaalintensief. Intermodaal geeft ontzettend veel mogelijkheden. De efficiëntie van de intermodale terminals is enorm. Zeker nu je trailers niet meer met een kraan op de wagons plaatst, maar dat ze zo op -en afrijden. Er wordt hard gewerkt aan de infrastructuur. En de trein blijft het meest duurzame vervoer. Het wordt steeds beter.”

Dit artikel is overgenomen vanuit de de imagocampagne Rail Freight, the Future is Ours. Wij zijn nauw betrokken bij deze campagne. Op thefutureisours.nl treffen bedrijven meer informatie aan over de duurzame kansen die vervoer per spoor biedt.

Vragen over vervoer?

Mark en zijn collega's helpen je graag verder

evofenedex vervoer