Kosten digitale tachograaf

Voertuigen op kenteken gezet vanaf mei 2006 moeten met een digitale tachograaf worden afgeleverd. In bestaande vrachtauto's kan achteraf een digitale tachograaf worden ingebouwd.

De prijs van inbouw af fabriek is een zaak tussen de voertuigfabrikant en de leverancier van de digitale tachograaf. De kosten voor inbouw achteraf zijn bij alle leveranciers ongeveer hetzelfde: 1000 euro. Hierbij komen echter ook nog de inbouwkosten, zoals arbeidsloon, afmeldkosten en bevestigingsmateriaal.

Er zijn vier producenten van digitale tachografen:

  • Actia (Smar Tach)
  • VDO (DTCO)
  • Stoneridge Electronics (SE 5000)
  • Intellic (EFAS 4)

De hierna genoemde prijzen zijn slechts een indicatie.

Gegevens uitlezen

Je moet de rij- en rusttijden die op de bestuurderskaart van de chauffeur staan, elke 28 dagen uitlezen. De gegevens van het voertuig moeten elke 90 dagen worden uitgelezen. Zie voor leveranciers van deze apparatuur de bijlage.

Gegevens opslaan op kantoor

De gegevens van de bestuurderskaart en het voertuig moeten op een centrale plaats in het bedrijf worden bewaard. Hiervoor heb je een programma nodig waar deze overzichtelijk worden bewaard. Desgewenst kunnen aan de gegevens allerlei andere gegevens worden gekoppeld, zoals salarisadministratie en brandstofbeheer. Hier zijn extra kosten aan verbonden 

Diversen

Iedere chauffeur moet een bestuurderskaart aanvragen bij Kiwa Register BV. Het bedrijf moet tevens beschikken over een bedrijfskaart. De kaarten kosten 95 euro exclusief BTW per kaart en zijn vijf jaar geldig. Ten slotte moet er in de digitale tachograaf een speciale printerrol zitten. Deze rollen kosten vanaf 4 euro per 3 stuks. Voor de aanvraag van tachograafkaarten heeft u e-herkenning, niveau 2, nodig.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder