skipToContentskipToFooter

Verladers kampen met vertragingen, hogere kosten en complexere logistiek

13-11-2025 De verhuizing van vrachtafhandelaar Dnata naar de nieuwe Cargo City Amsterdam op Schiphol zorgt sinds mei 2025 voor ernstige verstoringen in de Nederlandse luchtvrachtsector. De investering van zeventig miljoen euro in een ultramodern, volledig geautomatiseerd vrachtcomplex had Schiphol moeten veranderen in een efficiëntere hub. In plaats daarvan heeft de ingebruikname een domino-effect veroorzaakt dat ook andere afhandelaars en systemen raakt.

Afgelopen weekend stond het opnieuw vast bij Dnata, met lange rijen vrachtauto’s tot gevolg. De verhuizing was oorspronkelijk gepland voor juli 2025, maar is inmiddels meerdere keren uitgesteld. Schiphol heeft grote luchtvaartmaatschappijen zoals Emirates Cargo, China Cargo Airlines en China Eastern Airlines toestemming gegeven om tot begin 2026 in de oude Station 6-faciliteit te blijven werken, omdat een overstap naar de nieuwe terminal voorlopig niet haalbaar is.

Automatiseringsproblemen

De nieuwe faciliteit van 61.000 vierkante meter, ontworpen voor een jaarlijkse capaciteit van 850.000 ton vracht, is uitgerust met geavanceerde technologie. Zo beschikt het complex over geautomatiseerde opslag- en transportsystemen (ARS), automatisch geleide voertuigen (AVG's) en slimme poorten met 3D-scanning en een centraal Cargo Control Centre. Deze systemen werken echter nog niet goed samen. De belangrijkste problemen:

  • Systeemstoringen en tracking-uitval: zendingen worden niet altijd correct verwerkt en automatische meldingen komen niet altijd aan. Daardoor raakt vracht tijdelijk onvindbaar binnen de faciliteit.
  • Problemen met Truck Visit Management (TVM): het nieuwe planningssysteem van Nallian, gekoppeld aan de systemen van Hermes, Lödige en het Cargonaut-platform van Schiphol, zorgde voor extreem lange wachttijden voor vrachtauto's — tot acht uur in plaats van normaal één uur. De wachttijden verschoven van de terminal naar de vervoerders, zonder financiële compensatie.
  • Fouten in zendingenplaatsing en dataverwerking: data moest handmatig opnieuw ingevoerd worden in het Cargonaut-systeem. In plaats van verdere digitalisering betekende dit voor gebruikers juist een stap terug.
  • Overvolle opslagruimte: de ophoping van ULD-containers leidde tot overflow, en vracht moest tijdelijk worden opgeslagen bij expediteurs.

Gebrekkige IT-afstemming

De verhuizing van Dnata viel samen met andere IT-migraties op Schiphol, wat de problemen verder vergrootte. Volgens betrokken partijen wijst dit op een gebrekkige coördinatie en te weinig testen voorafgaand aan de ingebruikname. Concurrent Luik Airport profiteert van de verstoringen; als deze trend doorzet, kan Luik Schiphol tegen het einde van 2025 in jaarlijks vrachtvolume voorbijstreven.

Gevolgen voor verladers

Totdat de situatie is gestabiliseerd, naar verwachting in het eerste kwartaal van 2026 of later, zorgt de situatie op Schiphol voor extra logistieke complexiteit, incidenteel hogere kosten, en vertraagde afhandeling van vracht.

Vragen over internationale supplychains en zeecontainervervoer?

Neem contact op met Casper Roerade, beleidsadviseur mainports & internationale supply chains.

Casper

Blijf op de hoogte van wat voor jou relevant is

Krijg actualiteiten, praktische kennis, evenementen en opleidingen van evofenedex direct in je inbox.