skipToContentskipToFooter

Houthi-ontwikkelingen zetten toon voor mogelijke routewijzigingen

08-12-2025 Vorige week hebben de Houthi’s de bemanning van de gezonken Eternity C vrijgelaten. Dat volgt op een verklaring van 11 november waarin zij aangaven geen schepen meer aan te vallen. Het is bijna twee jaar nadat het eerste schip op 19 november 2023 werd geraakt. Daardoor wordt de vraag steeds dringender: wanneer kan de scheepvaart terug naar de route via de Suez en de Rode Zee?

Al weken is in de haven vooral één onderwerp onderwerp van gesprek: de mogelijke terugkeer van de containerlijnvaart naar de route via de Suez en de Rode Zee, en de congestie die ontstaat doordat ladingen dubbel aankomen. Voor verladers heeft dat een voordeel: naar verwachting komt 6,5 procent van de wereldwijde capaciteit vrij, dalen de containerprijzen en arriveren schepen tien dagen eerder.

Een recente verklaring van de Suez Canal Authority zorgde voor sensatie én verwarring. Na een overleg met Maersk meldde de instantie dat deze rederij al in december zou terugkeren naar de korte route. Maersk en Hapag-Lloyd maakten echter snel duidelijk dat zij nog geen tijdlijn hebben voor een terugkeer.

Dat betekent niet dat er helemaal geen containers via de Rode Zee gaan. Verschillende kleinere shuttlediensten varen wel door de regio, tussen Jeddah en Salalah, Jebel Ali of Djibouti. CMA CGM is de reder met de grootste schepen die de Rode Zee aandoen. De FAL1-, LL4- en MED2-diensten van de Ocean Alliance varen sinds kort geregeld in de backhaul terug naar Azië via de Suez en de Rode Zee. Voorheen deed CMA CGM dit incidenteel, maar het bedrijf test nu steeds vaker reguliere afvaarten.

Scenario's

Er zijn verschillende scenario’s voor een terugkeer naar de route via de Suez en de Rode Zee.

  • Scenario A: domino-effect

In een jacht op marktaandeel keert een eerste, opportunistische rederij terug naar de Rode Zee, waarna anderen massaal volgen om geen lading te verliezen aan de aanbieder van een snellere route. CMA CGM is daarbij een logische kandidaat om als eerste stap te zetten. Dit scenario zorgt voor grote druk op Europese havens, met een piekbelasting van 140 procent volgens Sea-Intelligence.

  • Scenario B: gefaseerde terugkeer

Rederijen kiezen voor een geleidelijke terugkeer, verspreid over meerdere maanden. Zij hebben geen belang bij instortende vrachttarieven en maken daarom selectieve keuzes. Volgens geruchten biedt Maersk agro-exporteurs in India een kortere route naar Europa via de Suez en de Rode Zee aan als premiumdienst. Een dergelijke aanpak, gecombineerd met een uitbreiding van backhaul-afvaarten richting Azië via dezelfde route, kan leiden tot een gefaseerde terugkeer met een beperkte verstoring.

  • Scenario C: hernieuwde aanvallen

De Houthi’s blijven actief in het gebied rond de Rode Zee. Spanningen met Saudi-Arabië verhogen het risicoprofiel bij maritieme verzekeraars, waardoor rederijen terughoudend blijven. Incidentele afvaarten zijn dan mogelijk, maar een grootschalige terugkeer blijft uit tot in de tweede helft van 2026.

Voor verladers is het belangrijk goed voorbereid te zijn op elk van deze scenario’s. Dat betekent plannen maken om doorlooptijden en contracten tijdig aan te passen, en maatregelen nemen om het risico op eventuele toeslagen te beperken. Overleg met logistieke partners is essentieel om wendbaar te blijven onder de toekomstige omstandigheden.

Vaartuigen die de Straat Bab el Mandeb per dag oversteken (7-daags gemiddelde), vergeleken met 2023

Schermafbeelding 2025-12-04 105332.png

Dag van de Zeevracht 2026

Op 11 maart 2026 organiseert evofenedex de Dag van de Zeevracht. Tijdens dit evenement krijg je praktische inzichten om grip te houden, risico’s te verkleinen en wendbaar te blijven in een veeleisende containermarkt.

Vragen over internationale supplychains en zeecontainervervoer?

Neem contact op met Casper Roerade, beleidsadviseur mainports & internationale supply chains.

Casper