skipToContentskipToFooter

Economische meerwaarde van luchtvracht onderschat

24-10-2023 In aanloop naar het commissiedebat van aanstaande woensdag over luchtvaart doet evofenedex een nadrukkelijk beroep op de Tweede Kamer om de luchtvrachtpositie op Schiphol te behouden. Het is voor handels- en productiebedrijven van belang dat ze Schiphol kunnen blijven gebruiken om hoogwaardige en tijdgevoelige goederen te kunnen vervoeren. Daarnaast zijn vrachtvluchten goed voor de economische meerwaarde van Schiphol. De vrachtsector is goed voor 25 procent van deze meerwaarde terwijl het om slechts 3 procent van de vluchten gaat. 

evofenedex ziet dat de wisselende berichtgeving rondom de krimp van Schiphol tot zorgen bij handels en productiebedrijven leidt. Vragen vanuit internationale hoofdkantoren of ze nog wel moeten investeren in Nederland en buitenlandse luchthavens die bedrijven proberen te lokken om de vrachtafhandeling te verplaatsen naar buurlanden zijn aan de orde van de dag. “Natuurlijk snappen we dat niet alles kan in ons land waar de ruimte beperkt is en dat er daardoor keuzes gemaakt moeten worden. Laten we in dit geval dan kiezen voor kwaliteit en toegevoegde waarde van onze luchthaven. Kortom reserveer een minimaal aantal vluchtbewegingen voor de luchtvrachtsector” stelt beleidsadviseur Luchtvracht & Expresvervoer Machiel Smit van evofenedex.

Onmisbare schakel in handelsketen

Woensdag 25 oktober vindt het commissiedebat Luchtvaart plaats. evofenedex heeft ter voorbereiding een oproep gedaan voor het reserveren van een aantal slots voor vrachtvluchten. Deze vluchten zijn goed voor 25% van de economische meerwaarde terwijl ze slechts 3% van de totale vluchten op Schiphol voor hun rekening nemen. Daarom is het volgens evofenedex van belang dat vrachtvluchten worden ontzien in het voorstel van de minister. Zeker gezien de enorme impact die de krimp heeft op de afhandeling van cruciale luchtvracht, blijkt uit onderzoek van Seabury deze zomer. Dit heeft gevolgen voor de internationale keten waar veel bedrijven in Nederland gebruik van maken: 

“Het maakt handelen moeilijker en het vertraagt of verplaatst investeringen naar andere landen, geven onze leden aan. Daarnaast ruiken onze buurlanden een kans en azen op Nederlandse handels- en productiebedrijven om een groot deel van hun logistiek te verplaatsen.” aldus Smit van evofenedex. Zo gaan we gemiddeld genomen niet minder vliegen, maar verdienen onze buren aan Nederlandse bedrijven, terwijl het nu juist de vrachtvluchten zijn die het meest renderen voor de brede welvaart.

Behoud kennis en innovatie in Nederland

Door de omvang van het netwerk op Schiphol hebben we in Nederland toonaangevende kennisinstituten en veel innovatieve bedrijven die werken in, met of voor de luchtvaartindustrie. Denk aan het ontwikkelen van SAF (sustainable aviation fuels) maar ook voor nieuwe typen vliegtuigen en het vliegen op elektriciteit. Verschillende Nederlandse bedrijven werken momenteel al aan innovaties op dit gebied om bij te dragen aan de luchtvaart van de toekomst. Om hier in de toekomst op te scoren is lange termijn beleid en steun van belang.

Vlootverstilling biedt ruimte

Begin deze maand presenteerde het Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartcentrum een rapport waar uit blijkt dat er meer geluidsruimte is op Schiphol dan de nu voorgestelde krimpcijfers voorstellen. Uit het rapport blijkt dat er op dit moment 487.000 vluchten mogelijk zijn binnen de huidige normen, dat lijkt ruimte te bieden ten opzichte van de, uiteindelijk, 440.000 vluchten die demissionair minister Harbers momenteel voorstelt. De huidige visie die gericht is op krimp geeft geen ruimte voor verbetering, laat staan ruimte voor aanmoediging om het beter te doen. In samenspraak met de duurzame luchtvaarttafel roepen we dan ook op om gelden uit de sector te gebruiken voor verduurzaming van de sector.

evofenedex pleit ervoor om een aantal vluchten te reserveren voor luchtvracht om zo de luchtvrachtsector te borgen als essentieel onderdeel van een productieketen.