Groeivertraging zichtbaar bij exporteurs?
Leestijd: 2 minuten
Monitor Internationale Handel en Logistiek november 2022
14-12-2022 Exporterende handels- en productiebedrijven lijken meer moeite te hebben hun winstgevendheid op peil te houden. Inmiddels geldt dit voor 44 procent van de bedrijven, waar het een jaar geleden nog voor slechts 32 procent gold. De omzetten blijven zich vooralsnog echter redelijk goed ontwikkelen. Deze gemengde signalen blijken uit de Monitor Internationale Handel en Logistiek over november van ondernemersvereniging evofenedex en kredietverzekeraar Atradius.
“Er is sprake van een onveranderd beeld ten opzichte van eerdere maanden en een jaar geleden”, aldus Bart Jan Koopman, directeur van evofenedex. “Bedrijven zijn blijkbaar nog wel in staat om deels prijsverhogingen door te voeren, maar ook niet meer dan dat, want we zien de orderintake terugvallen. Bij een kostenontwikkeling die voor driekwart van de bedrijven nog steeds fors is, zet dit druk op hun winstgevendheid.”
Toename vacatures zwakt af
Een afnemende orderintake geeft anderzijds wat verlichting op het kunnen verwerken van nieuwe orders. De orderverwerking stond afgelopen jaar onder druk, vooral door gebrek aan personeel. Inmiddels geeft 38 procent van de bedrijven aan dat zij de orders weer volledig aankunnen. Twee maanden geleden was dit nog 25 procent. Opmerkelijk daarbij is dat de toename van vacatures bij bedrijven in handel en logistiek aan het afzwakken is. Bij 38 procent van de respondenten is nog sprake van een toename van vacatures, waar dat in september nog bij 48 procent het geval was.
Afkoeling wereldeconomie
Personeelstekorten worden nog wel het meest genoemd als verstoring van het bedrijfsproces (53 procent), net als de hoge energieprijzen. Op ruime afstand volgt het gebrek aan grondstoffen (38 procent). “Deze verstoring valt wel terug in vergelijk met eerdere maanden. Dat is overigens niet per se goed nieuws”, aldus Koopman. “Het duidt op een afkoeling van de wereldeconomie.” In de categorie logistieke verstoringen worden de lange levertijden en issues met rederijen nog steeds het vaakst genoemd, respectievelijk door 59 en 55 procent van de bedrijven.
Dreigende dieseltekorten
Opmerkelijk is verder dat bedrijven hun voorraden verder aan het afbouwen zijn na de enorme opbouw eerder en dat daarmee het voorraadeffect langzaam uit de economie aan het lopen is. Aan de andere kant zien we, vooral bij retailbedrijven, dat onverkochte voorraden blijven liggen en er een toenemend gebrek is aan opslagruimte. Deze verstoring wordt inmiddels genoemd door 20 procent van de respondenten (7 procent in september). Dreigende dieseltekorten komen met stip binnen in het rijtje genoemde verstoringen (12 procent). Inmiddels denkt meer dan de helft van de respondenten dat de wereldeconomie in ieder geval nog tot ver in 2023 (28 procent) en zelfs tot na 2023 (37 procent) verstoord blijft.
Gerelateerde nieuwsberichten
Nederland grootste EU-importeur van goederen uit Mercosur-landen
28 maart 2025
ING: impact autoheffingen VS op Nederland 230 miljoen euro
28 maart 2025
CPB: VS importeren meer goederen
25 maart 2025
Europees actieplan staal en metalen heeft grote gevolgen voor handel en logistiek
24 maart 2025
Brussel stelt importheffingen op Amerikaanse producten uit tot medio april
21 maart 2025
Trends in Export 2025: van instinct naar inzicht
20 maart 2025
Data zijn de sleutel voor trade-compliance
17 maart 2025
Nederlandse goederenexport groeit met ruim 5 procent in januari
17 maart 2025
Ledenvraag | Import Verenigde Staten
13 maart 2025