skipToContentskipToFooter

Check of jouw dieselbestel- en dieselvrachtauto’s daarna nog de stad in mogen

28-11-2023 Op 1 januari 2025 voeren bijna 30 Nederlandse steden en Schiphol een zero-emissiezone in. Uiteindelijk krijgen bijna 40 steden zo’n zone. Concreet betekent dit dat je deze zones in principe niet meer in mag met een dieselbestelauto of dieselvrachtauto. Om ondernemers enigszins tegemoet te komen, gaat er voor een bepaalde periode voor dieselbestelauto’s en dieselvrachtauto’s een overgangsregeling gelden. 

De overgangsregeling ziet er voor bestelauto’s anders uit dan voor vrachtauto’s. En de regeling voor vrachtauto’s kent weer een onderscheid in opleggertrekkers en bakwagens. Als je niet voor verrassingen wil komen te staan, dan moet je weten wat de overgangsregeling betekent voor jouw wagenpark.

De overgangsregeling voor dieselbestelauto’s:

  • Bestelauto’s met emissieklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de zero- emissiezones.
  • Bestelauto’s met emissieklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de zero-emissiezones.

Vanaf 1 januari 2028 moeten alle bestelauto’s die in een zero-emissiezone willen rijden uitstootvrij zijn.

De overgangsregeling voor dieselvrachtauto’s:

  • Opleggertrekkers met emissieklasse 6 die na 1 januari 2017 op kenteken zijn gezet, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot een zero-emissiezone.
  • Vrachtauto’s (bakwagens, geen opleggertrekkers), met emissieklasse 6 die na 1 januari 2020 op kenteken zijn gezet, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot een zero-emissiezone.

Heb jij bakwagens met emissieklasse 6 die in 2019 op kenteken zijn gezet, dan mag je hiermee dus geen zero-emissiezones in.

Vanaf 1 januari 2030 moeten alle vrachtauto’s die in een zero-emissiezone willen rijden uitstootvrij zijn.

Voertuigen die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet

Let op! Voertuigen die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet en waarmee je een zero- emissiezone in wil, moeten zero-emissie aan de uitlaat zijn. Dit betekent dus dat alle nieuwe dieselbestelauto’s en dieselvrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet de zero-emissiezones niet in mogen; ongeacht de emissieklasse.

Hulp nodig?

Met onze 'Wagenparkscan – zero-emissiezones' brengen wij in kaart wat de gevolgen zijn van zero-emissiezones voor jouw wagenpark. Ook geven we advies over het zetten van de juiste stappen als het gaat om zero-emissiezones in combinatie met jouw wagenpark en logistiek of dienstverlening.

evofenedex in RTL TransportWereld

RTL TransportWereld heeft in de uitzending van zondag 26 november uitgebreid aandacht besteed aan de elektrische bestelauto en de regelgeving rondom zero-emissiezones. In deze uitzending geeft onze ledenadviseur Mark van Geest een kort overzicht van de belangrijkste zaken op het vlak van wet- en regelgeving rondom zero-emissiezones. Benieuwd naar deze uitzending? Je kunt de uitzending via onderstaande link terugkijken.