skipToContentskipToFooter

30-05-2023 Tijdens de Week van de Digitalisering half april is er uitgebreid gesproken over de digitale vrachtbrief. Zowel evofenedex als TLN zijn ervan overtuigd dat de eCMR de toekomst heeft. Om bedrijven, overheden en andere betrokkenen bij het gebruik ervan te helpen, hebben evofenedex, TLN en Stichting Vervoeradres een speciale website gelanceerd.

De digitale vrachtbrief, beter bekend als eCMR, krijgt een steeds prominentere rol in het handelsverkeer. In 2008 werd er voor het eerst gesproken over een dergelijk protocol en nu 15 jaar later wordt het steeds meer gemeengoed. In 2021 werd de eCMR ruim een half miljoen keer gebruikt. Dat is iets meer dan een procent van alle vrachtbrieven die in 2021 werden uitgegeven. Om bedrijven, IT-leveranciers en overheidsorganisaties te helpen om dat percentage snel te verhogen, is de website www.ecmr-info.nl gelanceerd tijdens de Week van de Digitalisering in april. 

Toekomst

Volgens deskundigen is het niet de vraag of maar wannéér de eCMR de papieren versie voorbij zal streven. “Het is in 2023 niet uit te leggen dat chauffeurs met stapels papieren door Europa moeten rijden, terwijl alles met een klik op een tablet of telefoon tevoorschijn is te halen”, zo betoogde algemeen directeur Jan Boeve van TLN tijdens de Week van de Digitalisering. “Bovendien heeft het als voordeel dat informatie veel eerder en completer beschikbaar is.” Voorzitter Machiel van der Kuijl van evofenedex is het daarmee eens. “Niet alleen vanwege de kostenbesparing, maar juist vanwege de maatschappelijke opgave waar we voor staan. Meer transparantie in de ketens helpt bij verduurzamen.” Wel is een goede standaard en certificering daarbij van belang. “Een open systeem kan helpen om de grote maatschappelijke doelen te bereiken, zodat we de ketens niet alleen efficiënter, maar juist ook beter kunnen maken. Een open systeem is belangrijk om dat te bereiken, want dan kun je makkelijk wisselen. Als er een wildgroei is van eCMR’s waar weer hekjes omheen staan, gaan we dat optimale resultaat niet behalen.”

Niet alleen Nederland, maar ook Europa heeft papierloos transport als toekomstvisie. Steeds meer landen in Europa sluiten zich dan ook aan bij de eCMR. “Gezien alle ontwikkelingen in de wereld zou er een goed Europees speelveld moeten komen waar sneller duidelijk is hoe we ketens beter kunnen organiseren”, aldus Van der Kuijl. Volgens hem heeft de Europese Unie die opgave wel in het vizier, maar mag het een tandje sneller. “Maar we mogen ook wel wat kritischer zijn op onszelf. Dragen we bij aan dat tempo of zijn we soms beperkend in dat tempo?” 

Machiel van der Kuijl, voorzitter van evofenedex

Machiel_van_der_kuijl_450.jpg

“Als er een wildgroei is van eCMR’s waar weer hekjes omheen staan, gaan we dat optimale resultaat niet behalen.”

Uitdaging

Volgens Van der Kuijl is er nog een wereld te winnen als het gaat om digitalisering in de logistiek. “Sommige bedrijven hebben nog steeds geprinte lijsten of maken gebruik van Excel. Dan kunnen wij wel fantastische systemen ontwikkelen met goede wet- en regelgeving, maar als de bedrijven niet klaar zijn om het te gebruiken, gebeurt er in die keten nog niet veel. Daarom moeten we iedereen in de keten helpen. Dat is een van de grote uitdagingen. Daarbij moeten we dus goed naar onszelf kijken, want er is nog veel werk te doen."

Volgens Boeve zijn er zeker ook lichtpuntjes. “Er zijn goede voorbeelden van samenwerking in de keten waarbij de verlader en de vervoerder de handen ineenslaan voor verbetering en de eCMR gebruiken.” Ook Van der Kuijl ziet die goede voorbeelden. “Maar elke keten is zo sterk als de zwakste schakel. We moeten richting die honderd procent en dat is nog een hell of a job.”

Met www.ecmr-info.nl hopen evofenedex, TLN en Stichting Vervoeradres een steentje bij te kunnen dragen aan dat proces. Op de site komen bijvoorbeeld juridische aspecten van de eCMR aan bod, maar er is ook een overzicht te vinden van landen en aanbieders. 

Jan Boeve, algemeen directeur van TLN

TLN-Jan-Boeve-2.jpg

“Er zijn goede voorbeelden van samenwerking in de keten waarbij de verlader en de vervoerder de handen ineenslaan voor verbetering en de eCMR gebruiken.”

eCMR welkom in 33 landen

Momenteel zijn 33 landen lid van het eCMR-protocol. Daar zitten belangrijke landen als Frankrijk, Duitsland, Polen en Spanje bij. België, Italië en Oostenrijk zijn nog niet aangesloten, maar voor België is een eCMR wel te gebruiken als aan aanvullende voorwaarden wordt voldaan. Kijk daarvoor op www.ecmr-info.nl.


Dit artikel is verschenen in evofenedex magazine nr. 5 mei 2023.

Auteur: Job Halkes


Webinar Ontdek de waarde van de eCMR

Wij maken gebruik van functionele cookies op deze site. Deze gebruiken we om de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Door op ‘cookies accepteren’ te klikken geef je toestemming om ook overige cookies te plaatsen. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring, hier kun je op een later moment ook altijd je voorkeuren aanpassen Cookie verklaring.

Het gebruik van de eCMR groeit snel. De digitale vervanger van de CMR verovert langzaam de wereld. Er zijn in de praktijk wel nog veel vragen. Wat is het belang van een CMR nu en in de toekomst? Wanneer is nu iets eigenlijk een eCMR? En wat is het verschil met een POD of een ander digitaal bewijs van levering? Dit webinar geeft antwoord op deze en vele andere vragen uit de praktijk.