skipToContentskipToFooter

evofenedex roept ondernemers op tot actie tijdens Dag van Digitalisering

18-06-2025 Hoewel de belangstelling voor kunstmatige intelligentie (AI) bij handels- en productiebedrijven stevig groeit, blijft daadwerkelijke toepassing in de praktijk nog sterk achter. Dat blijkt uit onderzoek dat van evofenedex onder bijna driehonderd logistiek professionals. Tegelijkertijd waarschuwt de ondernemersvereniging voor een fenomeen als AI-washing, waarbij iedere nieuwe AI-toepassing als slim en intelligent wordt gepresenteerd terwijl de meerwaarde beperkt is. De uitkomsten van het onderzoek zijn gepresenteerd op de ‘Dag van Digitalisering’, georganiseerd door evofenedex, TLN en Logistiek Digitaal.

Nanne Schriek, projectmanager supply chain bij evofenedex, benadrukt dat ondernemers nu in actie moeten komen: “AI is geen toekomstmuziek meer – de toepassingen zijn er al, en bedrijven die nu stappen zetten, bouwen voorsprong op. Maar het is wél belangrijk om hier een gedegen plan voor te maken en klein te beginnen. En neem niet de talloze AI-mogelijkheden als vertrekpunt, maar start vanuit een concrete uitdaging in je logistieke operatie. Zo blijft het behapbaar én relevant.”

Uit het onderzoek AI in de handel en logistiek 2025blijkt dat 60% van de deelnemende bedrijven (redelijk tot zeer) geïnteresseerd te zijn in AI. Toch heeft slechts 7% een concreet AI-beleid ontwikkeld. De meeste bedrijven voeren hooguit enkele experimenten uit of hebben wel interesse, maar nemen nog geen stappen. AI staat bij veel organisaties weliswaar op het strategische vizier, maar structurele inbedding ontbreekt. 

Gebrek aan kennis en ervaring

De respondenten uit het onderzoek geven aan dat de technologie vooral wordt gezien als middel voor kostenbesparing en procesoptimalisatie. Toepassingen als digitale assistenten, voorraadbeheer en vraagvoorspelling worden het meest kansrijk genoemd. Innovatieve toepassingen zoals beeldherkenning of fraudedetectie blijven vooralsnog onderbelicht.

Een belangrijke belemmering is het gebrek aan kennis en vaardigheden in de organisatie. Dit wordt genoemd door bijna twee derde van de bedrijven. Andere obstakels zijn een onvoldoende IT-infrastructuur en beperkte budgetten. Daarnaast is het ontbreken van prioriteit binnen het management een veelgenoemde reden om (nog) niet te investeren in AI. Bijna 60% van de respondenten geeft aan dat AI geen prioriteit heeft binnen de organisatie.

Digitale basis niet op orde

Een opvallende conclusie uit het rapport is dat bij veel organisaties de noodzakelijke basis voor AI niet op orde is. Denk hierbij aan datakwaliteit, systeemintegratie, centrale afspraken over beheer en het kennisniveau van medewerkers. Slechts 42% van de bedrijven heeft zijn interne data grotendeels op orde; bij een derde is dit zelfs beperkt. Zonder deze fundamenten blijft AI steken in theorie of kleinschalige pilots.

Meer nodig dan belangstelling

“Het is duidelijk dat AI op de agenda staat, maar er is meer nodig dan belangstelling alleen,” aldus Schriek. “De bedrijven die écht willen versnellen, doen er verstandig aan eerst hun digitale fundament versterken. Alleen dan kan AI effectief fungeren als versneller van efficiency, betrouwbaarheid en innovatie in de keten.”


Download Rapport AI in Handel en Logistiek 2025

In dit rapport lees je hoe bedrijven tegen AI aankijken, welke toepassingen kansrijk zijn en wat er nodig is om de technologie succesvol in te zetten. Dit onderzoek van evofenedex is verricht onder driehonderd logistiek professionals. Het rapport is exclusief beschikbaar voor leden.

ai_handel_logistiek.jpg