Kabinet stelt verduurzamingslabel binnenvaart verplicht
Leestijd: 1 minuut
Alleen duurzame binnenvaart past bij multimodaal goederenvervoer
20-09-2023 Een toekomstbestendige en daarmee duurzame binnenvaart is essentieel voor het (multimodale) goederenvervoer van nu en straks. Dit vraagt om inzet op noodzakelijke transities die al eerder in de toekomstvisie voor binnenvaart zijn benoemd, zoals energietransitie, digitalisering, klimaatverandering en inpassing in de keten. Dat staat in de stukken van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die op Prinsjesdag zijn vrijgegeven.
Dat er aandacht is voor verduurzaming, inclusief 6,2 miljoen euro vanaf 2024 voor het verder invoeren van het emissielabel, is goed nieuws. Inpasbaarheid van dit label in rapportageverplichtingen is wel een voorwaarde om het label breed ingezet en toegepast te krijgen.
Standpunt van evofenedex
evofenedex ziet een duurzame binnenvaart die gebruik kan maken van kwalitatief sterke vaarwegen, als een noodzakelijkheid om de goederenvervoerstromen zowel nu als straks te faciliteren. Net als bij de toekomstvisie voor binnenvaart staat evofenedex nu ook klaar om samen met overheid vorm te geven aan de verdere uitwerking en invulling.
Gerelateerde nieuwsberichten
Oproep ESC en IRU voor actie knelpunten Brennerpas
16 oktober 2023
Moet ik al overstappen op een elektrische bestelauto?
16 oktober 2023
Rijverboden op 31 oktober en 1 november 2023
16 oktober 2023
Bedrijven kunnen handelsbelemmeringen buiten EU weer melden
16 oktober 2023
Hoe goed ben je op de hoogte van douaneactualiteiten?
14 oktober 2023
Vakmagazine globe van oktober 2023 nu online beschikbaar
12 oktober 2023
Ledenvraag | Nieuwe sanctiemaatregelen tegen Rusland
10 oktober 2023
Europese Unie zet streep door allianties containervaart
10 oktober 2023
Wees op tijd met zienswijze over zero-emissiezones
10 oktober 2023