Kabinet stelt verduurzamingslabel binnenvaart verplicht
Leestijd: 1 minuut
Alleen duurzame binnenvaart past bij multimodaal goederenvervoer
20-09-2023 Een toekomstbestendige en daarmee duurzame binnenvaart is essentieel voor het (multimodale) goederenvervoer van nu en straks. Dit vraagt om inzet op noodzakelijke transities die al eerder in de toekomstvisie voor binnenvaart zijn benoemd, zoals energietransitie, digitalisering, klimaatverandering en inpassing in de keten. Dat staat in de stukken van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die op Prinsjesdag zijn vrijgegeven.
Dat er aandacht is voor verduurzaming, inclusief 6,2 miljoen euro vanaf 2024 voor het verder invoeren van het emissielabel, is goed nieuws. Inpasbaarheid van dit label in rapportageverplichtingen is wel een voorwaarde om het label breed ingezet en toegepast te krijgen.
Standpunt van evofenedex
evofenedex ziet een duurzame binnenvaart die gebruik kan maken van kwalitatief sterke vaarwegen, als een noodzakelijkheid om de goederenvervoerstromen zowel nu als straks te faciliteren. Net als bij de toekomstvisie voor binnenvaart staat evofenedex nu ook klaar om samen met overheid vorm te geven aan de verdere uitwerking en invulling.
Gerelateerde nieuwsberichten
Export groeit in maart met ruim 3 procent
16 mei 2025
Eén miljoen Scania’s geproduceerd in Zwolle
15 mei 2025
Nachtelijke afsluiting A12 tussen Oudenrijn en Lunetten
15 mei 2025
Inspectie Douane doet onderzoek naar geschillen
15 mei 2025
Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur (SPULA) geopend
14 mei 2025
Kamer wil voortgang bij fileknelpunten Hoevelaken, A2 en A15
14 mei 2025
Tweede Kamer wil heldere koers voor langere goederentreinen
14 mei 2025
Nederland importeert vooral diensten, gas en olie uit VS
14 mei 2025
Rijverboden in Europa op Hemelvaartsdag en met Pinksteren
12 mei 2025