skipToContentskipToFooter

De slimme tachograaf versie 2 komt eraan

05-06-2023 De smart tacho 2 is vanaf 21 augustus verplicht in nieuw geregistreerde voertuigen. Naast de handhaving op rij- en rusttijden zal de smart tacho 2 ook gebruikt worden voor de handhaving op cabotage en detachering. Daarom zijn er nieuwe functionaliteiten toegevoegd.

In mei heeft de Europese Commissie de uitvoeringsverordening aangenomen met betrekking tot de overgangsmaatregelen voor de introductie van de slimme tachograaf versie 2. Deze is gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie en is beschikbaar in alle EU-talen via deze link.

Retrofit

In 2025 moeten alle tachografen vervangen worden voor internationaal rijdende voertuigen, de zogenoemde retrofit. Voertuigen met een analoge of digitale tachograaf moeten vanaf 1 januari 2025 voorzien zijn van de smart tacho 2. Voertuigen met een smart tacho 1 moeten vanaf 19 augustus 2025 beschikken over de smart tacho 2. Per 1 juli 2026 geldt dat internationaal rijdende voertuigen met een totaalgewicht vanaf 2500 kg voorzien moeten zijn van de smart tacho 2.

Transitietachograaf

De smart tacho 2 zal voorlopig als transitietachograaf gelden omdat een extra beveiligingssignaal (OSNMA-authenticatie) nog in testfase is. Het OSNMA-signaal is een extra beveiliging op het Galileo-satellietsignaal dat de positie van het voertuig vastlegt. Er is vooralsnog geen softwareupdate nodig als het OSNMA-signaal gereed is. De verplichting om te updaten is door de lobby vanuit Nederland uit het voorstel van de Europese Commissie gehaald om extra kosten, naast de retrofit, voor de ondernemer te voorkomen. Wel houdt de Europese Commissie de mogelijkheid open de softwareupdate in de toekomst alsnog te verplichten.

Meer informatie over de slimme tachograaf is te vinden in onze kennisbank.