Utrecht stelt toegangsregels binnenstad uit, maar zorgen blijven
Leestijd: 2 minuten
Zonder koerswijziging blijft Utrecht onbereikbaar
15-10-2025 De gemeente Utrecht stelt de invoering van de nieuwe regels voor vracht- en bestelvervoer in de binnenstad uit: van 1 januari naar 1 mei 2026. Het stadsbestuur wil meer tijd nemen om de reacties van ondernemers, bewoners en brancheorganisaties te verwerken en hierover verder in gesprek te gaan. Een verstandige stap, maar nog lang niet voldoende om de grote zorgen in de logistieke sector weg te nemen.
Het uitstel komt niet uit de lucht vallen: het is mede te danken aan de intensieve inzet van evofenedex, TLN en vele betrokken ondernemers. In onze gezamenlijke zienswijze en gesprekken met de wethouder en ambtelijke organisatie hebben we nadrukkelijk gewezen op de onrealistische planning, het ontbreken van heldere ontheffingsregels en het onvoldoende rekening houden met de huidige beschikbaarheid en inzetbaarheid van elektrische voertuigen. Die signalen zijn gelukkig opgepakt, een eerste stap in de goede richting.
Knelpunten
Toch blijven er grote inhoudelijke knelpunten. De ambities van Utrecht, meer ruimte voor voetgangers en fietsers, bescherming van erfgoed zoals de kwetsbare werfkelders, en een emissievrije binnenstad, zijn op zichzelf begrijpelijk. Maar in de huidige vorm dreigt het toegangsbeleid de bereikbaarheid voor logistiek verkeer ernstig te belemmeren, en in sommige gevallen zelfs onmogelijk te maken.
Voor ondernemers is het van groot belang dat er duidelijke en werkbare ontheffingsmogelijkheden komen voor:
- zwaardere voertuigen boven 7500 kilogram totaal toegestaan gewicht; en
- elektrische bestelauto’s tot 4250 kilogram, die door hun accugewicht vaak boven de standaardgrens uitkomen.
Onrealistische planning
Ondernemers moeten voldoende tijd krijgen om hun operatie aan te passen. De oorspronkelijke invoeringsdatum van 1 januari 2026 was daarvoor onrealistisch, en ook het huidige uitstel van enkele maanden schiet tekort. Zonder praktische uitzonderingen lopen juist de ondernemers die nu investeren in emissievrije voertuigen en duurzame stadslogistiek het risico de binnenstad niet meer te kunnen bereiken. Dat zou uiteindelijk vooral de inwoners van Utrecht raken, met lege schappen, minder horeca-aanvoer, hogere kosten en een kleiner aanbod van goederen en diensten tot gevolg.
Blijvende inzet evofenedex en TLN
evofenedex en TLN blijven zich samen inzetten voor een uitvoerbaar en realistisch stadslogistiek beleid in Utrecht én andere gemeenten. De standpunten uit onze zienswijze worden inmiddels breed herkend en landelijk gedeeld.
Heb jij als lid te maken met stadslogistiek in Utrecht? Neem dan contact met ons op. Jouw praktijkervaring helpt ons om het beleid werkbaar te houden – voor iedereen die de stad bereikbaar wil houden.
Vragen over dit artikel?
Neem contact op met Lars Ahsman, regionaal beleidsadviseur
Gerelateerde nieuwsberichten
Zero-emissiezone Alphen aan den Rijn kleiner en later ingevoerd
10 oktober 2025
evofenedex en TLN zetten vraagtekens bij plannen stadslogistiek Utrecht
1 oktober 2025
Ervaring zero-emissierijden delen op Ecomobiel
29 september 2025
Rotterdam bestelt 32 elektrische vrachtauto’s
15 september 2025
Utrechtse 7,5-tonsmaatregel zorgt voor onrust
11 september 2025
Utrecht werkt aan nieuwe toegangsregels binnenstad
1 september 2025
Chinese fabrikant lanceert mobiele megawattlader
18 augustus 2025
Logistiek krijgt stem in Rotterdams verkeersplan
3 juli 2025
Nieuwe regels vanaf 1 juli voor vervoer en voertuigen
30 juni 2025