Wetsvoorstel vrachtwagenheffing naar Tweede Kamer
Leestijd 1 minuut
'Vanaf 2026 betalen voor gebruik van wegen'
16-09-2021 Het wetsvoorstel vrachtwagenheffing is door demissionair minister Barbara Visser (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarnaast heeft zij een bestuursovereenkomst getekend met evofenedex, TLN en VERN waarin is afgesproken dat de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden teruggesluisd naar ondernemers die dat vervolgens weer in kunnen zetten innovatie en het verduurzamen van logistieke ketens.
In het regeerakkoord van het kabinet Rutte III is opgenomen dat in navolging van omringende landen in Nederland de vrachtautoheffing wordt ingevoerd. De vrachtautoheffing heeft twee primaire doelen:
- Binnen- en buitenlands vrachtverkeer laten betalen voor het gebruik van de weg, door de omzetting van een vaste belasting (motorrijtuigenbelasting en Eurovignet) naar een variabele heffing waarbij betaald wordt per gereden kilometer.
- Het innoveren en verduurzamen van de Nederlandse vervoerssector.
Het beoogde invoeringsjaar van de vrachtwagenheffing is 2026.
Gezamenlijke inspanning om wegvervoer te verduurzamen
We staan aan de vooravond van een ingrijpende transitie. Met de ondertekening van de bestuursovereenkomst onderschrijft evofenedex het belang van een duurzame en innovatie wegvervoerssector. Gezamenlijk met de overheid spannen wij ons in om een meerjarenprogramma voor innovatie en verduurzaming op te stellen.
Betalen naar gebruik
Het wetsvoorstel vrachtwagenheffing ziet evofenedex als een eerste stap naar een systeem van rekeningrijden voor iedereen. Alleen op die manier wordt er daadwerkelijk effect op de bereikbaarheid en het milieu gerealiseerd. Essentieel voor ons is dat de netto-opbrengsten, totdat rekeningrijden voor iedereen is ingevoerd, volledig worden teruggesluisd naar de ondernemers ten behoeve van innovatie en verduurzaming. Een aandachtspunt zijn daarbij de invoeringskosten voor de vrachtwagenheffing.
Gerelateerde nieuwsberichten
Beste parkeerplaatsen voor vrachtwagens in Spanje en Frankrijk
11 maart 2024
Beide delen Maasdeltatunnel met elkaar verbonden
11 maart 2024
Zwitserland en EU gaan weer praten over samenwerking
11 maart 2024
IRU Diploma of Honour uitgereikt aan 26 vrachtautochauffeurs in 2023
11 maart 2024
Omzet transportsector met 5 procent afgenomen
11 maart 2024
Bedrijven kunnen handelsbelemmeringen buiten EU weer melden
8 maart 2024
Stapje in de goede richting voor bestuurders elektrische bestelauto’s
7 maart 2024
Strengere Europese regels voor verpakkingen in aantocht
7 maart 2024
Brede handelsbeperkingen raken ook Nederlandse economie
6 maart 2024