Wetsvoorstel vrachtwagenheffing naar Tweede Kamer
Leestijd 1 minuut
'Vanaf 2026 betalen voor gebruik van wegen'
16-09-2021 Het wetsvoorstel vrachtwagenheffing is door demissionair minister Barbara Visser (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarnaast heeft zij een bestuursovereenkomst getekend met evofenedex, TLN en VERN waarin is afgesproken dat de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden teruggesluisd naar ondernemers die dat vervolgens weer in kunnen zetten innovatie en het verduurzamen van logistieke ketens.
In het regeerakkoord van het kabinet Rutte III is opgenomen dat in navolging van omringende landen in Nederland de vrachtautoheffing wordt ingevoerd. De vrachtautoheffing heeft twee primaire doelen:
- Binnen- en buitenlands vrachtverkeer laten betalen voor het gebruik van de weg, door de omzetting van een vaste belasting (motorrijtuigenbelasting en Eurovignet) naar een variabele heffing waarbij betaald wordt per gereden kilometer.
- Het innoveren en verduurzamen van de Nederlandse vervoerssector.
Het beoogde invoeringsjaar van de vrachtwagenheffing is 2026.
Gezamenlijke inspanning om wegvervoer te verduurzamen
We staan aan de vooravond van een ingrijpende transitie. Met de ondertekening van de bestuursovereenkomst onderschrijft evofenedex het belang van een duurzame en innovatie wegvervoerssector. Gezamenlijk met de overheid spannen wij ons in om een meerjarenprogramma voor innovatie en verduurzaming op te stellen.
Betalen naar gebruik
Het wetsvoorstel vrachtwagenheffing ziet evofenedex als een eerste stap naar een systeem van rekeningrijden voor iedereen. Alleen op die manier wordt er daadwerkelijk effect op de bereikbaarheid en het milieu gerealiseerd. Essentieel voor ons is dat de netto-opbrengsten, totdat rekeningrijden voor iedereen is ingevoerd, volledig worden teruggesluisd naar de ondernemers ten behoeve van innovatie en verduurzaming. Een aandachtspunt zijn daarbij de invoeringskosten voor de vrachtwagenheffing.
Gerelateerde nieuwsberichten
Forse hinder op A16 bij Dordrecht in februari en maart
9 januari 2025
Stakingsdreiging havens VS afgewend, onrust bij ECT duurt voort
8 januari 2025
SZW heeft lijst met CMR-stoffen geactualiseerd
8 januari 2025
Interim Trade Agreement met Chili gaat in op 1 februari 2025
8 januari 2025
NLInvesteert gaat mkb-exporteurs strenger screenen
8 januari 2025
Per 1 januari 2025 nieuwe oorsprongsregels tussen EU en PEM-landen
8 januari 2025
Belastingdienst handhaaft weer volledig op schijnzelfstandigheid
6 januari 2025
Respijtperiode van twee maanden voor smart tacho 2
6 januari 2025
Vakbonden dreigen met staking bij ECT Rotterdam
6 januari 2025