Wetsvoorstel vrachtwagenheffing naar Tweede Kamer
Leestijd 1 minuut
'Vanaf 2026 betalen voor gebruik van wegen'
16-09-2021 Het wetsvoorstel vrachtwagenheffing is door demissionair minister Barbara Visser (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarnaast heeft zij een bestuursovereenkomst getekend met evofenedex, TLN en VERN waarin is afgesproken dat de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden teruggesluisd naar ondernemers die dat vervolgens weer in kunnen zetten innovatie en het verduurzamen van logistieke ketens.
In het regeerakkoord van het kabinet Rutte III is opgenomen dat in navolging van omringende landen in Nederland de vrachtautoheffing wordt ingevoerd. De vrachtautoheffing heeft twee primaire doelen:
- Binnen- en buitenlands vrachtverkeer laten betalen voor het gebruik van de weg, door de omzetting van een vaste belasting (motorrijtuigenbelasting en Eurovignet) naar een variabele heffing waarbij betaald wordt per gereden kilometer.
- Het innoveren en verduurzamen van de Nederlandse vervoerssector.
Het beoogde invoeringsjaar van de vrachtwagenheffing is 2026.
Gezamenlijke inspanning om wegvervoer te verduurzamen
We staan aan de vooravond van een ingrijpende transitie. Met de ondertekening van de bestuursovereenkomst onderschrijft evofenedex het belang van een duurzame en innovatie wegvervoerssector. Gezamenlijk met de overheid spannen wij ons in om een meerjarenprogramma voor innovatie en verduurzaming op te stellen.
Betalen naar gebruik
Het wetsvoorstel vrachtwagenheffing ziet evofenedex als een eerste stap naar een systeem van rekeningrijden voor iedereen. Alleen op die manier wordt er daadwerkelijk effect op de bereikbaarheid en het milieu gerealiseerd. Essentieel voor ons is dat de netto-opbrengsten, totdat rekeningrijden voor iedereen is ingevoerd, volledig worden teruggesluisd naar de ondernemers ten behoeve van innovatie en verduurzaming. Een aandachtspunt zijn daarbij de invoeringskosten voor de vrachtwagenheffing.
Gerelateerde nieuwsberichten
Export groeit in maart met ruim 3 procent
16 mei 2025
Eén miljoen Scania’s geproduceerd in Zwolle
15 mei 2025
Nachtelijke afsluiting A12 tussen Oudenrijn en Lunetten
15 mei 2025
Inspectie Douane doet onderzoek naar geschillen
15 mei 2025
Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur (SPULA) geopend
14 mei 2025
Kamer wil voortgang bij fileknelpunten Hoevelaken, A2 en A15
14 mei 2025
Tweede Kamer wil heldere koers voor langere goederentreinen
14 mei 2025
Nederland importeert vooral diensten, gas en olie uit VS
14 mei 2025
Rijverboden in Europa op Hemelvaartsdag en met Pinksteren
12 mei 2025