Wetsvoorstel vrachtwagenheffing naar Tweede Kamer
Leestijd 1 minuut
'Vanaf 2026 betalen voor gebruik van wegen'
16-09-2021 Het wetsvoorstel vrachtwagenheffing is door demissionair minister Barbara Visser (Infrastructuur en Waterstaat) naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarnaast heeft zij een bestuursovereenkomst getekend met evofenedex, TLN en VERN waarin is afgesproken dat de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden teruggesluisd naar ondernemers die dat vervolgens weer in kunnen zetten innovatie en het verduurzamen van logistieke ketens.
In het regeerakkoord van het kabinet Rutte III is opgenomen dat in navolging van omringende landen in Nederland de vrachtautoheffing wordt ingevoerd. De vrachtautoheffing heeft twee primaire doelen:
- Binnen- en buitenlands vrachtverkeer laten betalen voor het gebruik van de weg, door de omzetting van een vaste belasting (motorrijtuigenbelasting en Eurovignet) naar een variabele heffing waarbij betaald wordt per gereden kilometer.
- Het innoveren en verduurzamen van de Nederlandse vervoerssector.
Het beoogde invoeringsjaar van de vrachtwagenheffing is 2026.
Gezamenlijke inspanning om wegvervoer te verduurzamen
We staan aan de vooravond van een ingrijpende transitie. Met de ondertekening van de bestuursovereenkomst onderschrijft evofenedex het belang van een duurzame en innovatie wegvervoerssector. Gezamenlijk met de overheid spannen wij ons in om een meerjarenprogramma voor innovatie en verduurzaming op te stellen.
Betalen naar gebruik
Het wetsvoorstel vrachtwagenheffing ziet evofenedex als een eerste stap naar een systeem van rekeningrijden voor iedereen. Alleen op die manier wordt er daadwerkelijk effect op de bereikbaarheid en het milieu gerealiseerd. Essentieel voor ons is dat de netto-opbrengsten, totdat rekeningrijden voor iedereen is ingevoerd, volledig worden teruggesluisd naar de ondernemers ten behoeve van innovatie en verduurzaming. Een aandachtspunt zijn daarbij de invoeringskosten voor de vrachtwagenheffing.
Gerelateerde nieuwsberichten
Let op: verkeershinder in Den Haag door NAVO-top
4 april 2025
Afspraken over zero-emissiezones bieden ondernemers meer ruimte
3 april 2025
Zero-emissiezone Groningen van kracht
3 april 2025
ILT constateert diverse overtredingen bij vervoer van gevaarlijke stoffen
3 april 2025
evofenedex betreurt wederkerige invoerheffingen Trump
2 april 2025
Daimler Truck bouwt netwerk van 3000 snelladers
1 april 2025
Overgangsregeling T-rijbewijs stopt per 1 juli 2025
31 maart 2025
Deze TARIC-codes vervallen per 31 maart
31 maart 2025
Arbeidsinspectie: meer veiligheidsbewustzijn door zelfonderzoek na arbeidsongeval
31 maart 2025