skipToContentskipToFooter

5 tips voor een foutloze leveranciersverklaring

Met een leveranciersverklaring bewijs je welke producten een preferentiële oorsprong hebben en daarmee of ze in aanmerking komen voor een voorkeursregeling. Deze producten exporteer je zelf, of je klant exporteert de bij jou ingekochte producten.

Preferentiële documenten geven aan dat er lagere tarieven gelden of zelfs vrijstelling van kracht is bij de import van goederen. Hiervoor gebruik je een EUR.1 of EUR-MED-certificaat dat wordt afgegeven door de Kamer van Koophandel. Om deze certificaten te gebruiken heb je een leveranciersverklaring nodig. Deze vul je zelf in (je klant koopt producten bij je in en exporteert deze naar een land buiten de EU waarmee de EU een handelsverdrag heeft) of heb je zelf nodig (als je handelsproducten exporteert buiten de EU waarmee de EU een handelsverdrag heeft). 

In de praktijk zien we dat het regelmatig misgaat met leveranciersverklaringen bij de export van producten. Daarom hebben wij op een rijtje gezet waar je op moet letten zodat jij de leveranciersverklaring correct invult en/of gebruikt, waardoor je zeker weet dat jij profiteert van lagere of zelfs geen invoerrechten.

Tip 1: Controleer of de verklaring juist is opgesteld

De tekst van een leveranciersverklaring kun je vinden in de EU Uitvoeringsverordening 2015/2447. Let op: deze teksten liggen vast en je mag ze dus niet aanpassen!

Tip 2: Ga na of de laatste versie (2015/2447) van de leveranciersverklaring is gebruikt.

We zien regelmatig oude versies voorbijkomen en deze zijn niet meer rechtsgeldig. Er zijn twee soorten leveranciersverklaringen in vier talen, voor eenmalig gebruik (voor één zending) en voor herhaald gebruik (voor meerdere zendingen van dezelfde producten): 

Tip 3: Verifieer of de verstrekte verklaring uit de EU komt

Je kunt leveranciersverklaringen van preferentiële oorsprong alleen ontvangen van partijen die in de EU zijn gevestigd. Je kunt ze overigens ook alleen verstrekken vanuit de EU.

Tip 4: Vul de verklaring zorgvuldig in

Een kleine fout bij het invullen van de verklaring is zo gemaakt en kan verstrekkende financiële consequenties hebben. Een paar praktische aandachtspunten bij het invullen:

  • Controleer of de producten die je levert of ontvangt voldoen aan de preferentiële oorsprongsregels van het land waarmee je zakendoet. Deze regels verschillen soms per land of groep van landen.
  • Omschrijf de producten duidelijk en voorkom algemene begrippen. Liever ‘Meubelen: salontafels van hout goederencode 9403 6010’ dan ‘Meubelen’.
  • Noem je in de goederenomschrijving op de leveranciersverklaring een factuur of paklijst? Stuur deze dan mee als extra bewijs.

Tip 5: Laat je leveranciersverklaring checken door de Kamer van Koophandel

Als exporteur of toeleverancier kun je preferentiële oorsprongsverklaringen door de Kamer van Koophandel laten controleren en bevestigen. Zo weet je zeker dat de factuurverklaring of leveranciersverklaring klopt. Voor controle van een leveranciersverklaring moet de leverancier in Nederland zitten. 

Workshop ‘Wegwijs in de wirwar van exportdocumenten’

We krijgen veel vragen van leden over het gebruik van exportdocumenten. Dit is een verzamelnaam voor een grote variatie aan documenten waarmee exporteurs te maken kunnen krijgen. In deze workshop vertellen we wat de meest gebruikte export- en transportdocumenten zijn en hoe je deze het best kunt gebruiken. Daarnaast is er ruim voldoende gelegenheid om je vragen te stellen aan onze experts. De workshop is exclusief toegankelijk voor leden van evofenedex.

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en haar collega's helpen je graag verder

Alice evofenedex