CBRE: groei stadslogistiek vraagt om duidelijke regels
Leestijd: 2 minuten
Inzicht in supplychains en gemeentelijke regels cruciaal
12-08-2024 Stadslogistiek is de afgelopen jaren gegroeid en neemt naar verwachting met 19 procent verder toe tot 2023. Deze groei gaat gepaard met meer regelgeving vanuit gemeenten. Inzicht in de supplychains van bedrijven en regelgeving van gemeenten rond stadslogistiek is dan ook cruciaal voor vastgoedbeleggers en -ontwikkelaars, stelt CBRE, dat volgens eigen zeggen de wereldleider is in commerciële vastgoeddiensten en -investeringen.
In een analyse op zijn website stipt CBRE de gevolgen van de toegenomen gemeentelijke regulering voor stadslogistiek aan. Het maakt de stadslogistiek complexer, terwijl de vraag naar logistiek in steden de afgelopen jaren flink is toegenomen en nog verder zal stijgen. Dat komt doordat er steeds meer wordt thuisbezorgd, maar ook doordat steden simpelweg steeds meer inwoners tellen, stelt de organisatie.
Regelgeving en supplychains
CRBE wijst erop dat het voor vastgoedbeleggers en -ontwikkelaars van belang is om inzicht te hebben in de regelgeving van gemeenten en in de supplychains om te bepalen waar bedrijven behoefte aan hebben. “Welke type(n) distributiecentrum het beste is voor een bedrijf kan worden beïnvloed door de (lokale) regelgeving, maar hangt vooral ook sterk samen met het type gebruiker”, schrijft CBRE.
“Het type goederen verschilt enorm tussen bedrijven en dus ook wat de meest gewenste en efficiëntste vorm van transport is. Bovendien zorgt dit er ook voor dat de eisen waaraan een distributiecentrum moet voldoen - zowel de gebouwspecificaties als de locatie - per bedrijf verschilt. Het is voor ontwikkelaars en beleggers belangrijk deze supplychain goed inzichtelijk te krijgen, maar ook voor gemeenten om hier rekening mee te houden bij eventueel nieuw beleid”, aldus CBRE.
Wat dit laatste punt betreft benadrukt CBRE dat duidelijke en uniforme regels van gemeenten cruciaal zijn. Gemeenten zouden daarmee rekening moeten houden bij eventueel nieuwe beleid, vindt de organisatie.
Meer vraag naar middelgrote distributiecentra
Intussen verwacht CBRE dat er meer vraag zal ontstaan naar middelgrote distributiecentra aan randen van steden door op termijn vergroting van de nieuwe zero (ZE)-emissiezones. Dit extra overslagmoment kost volgens CBRE "tijd, ruimte en arbeid en daarmee ook geld. Aangezien het niet waarschijnlijk is dat overheden zullen bijspringen, zijn dit kosten die doorberekend moeten worden en uiteindelijk (in ieder geval deels) bij de consument terecht zullen komen.”
De extra vraag naar overslagpunten rondom de ZE-zones is volgens CBRE vooral tijdelijk. Op middellange tot lange termijn zou die minder sterk zijn. CBRE pleit ervoor om op gemeenteniveau vooral optimaal gebruik te maken van bestaande distributiecentra of om met beperkte ingrepen bestaande bedrijfsruimten hiervoor geschikt te maken. De analyse van CBRE is hier te lezen.
Gerelateerde nieuwsberichten
DAF introduceert MX-13-motor voor biodiesel
7 april 2025
Afspraken over zero-emissiezones bieden ondernemers meer ruimte
3 april 2025
Zero-emissiezone Groningen van kracht
3 april 2025
Daimler Truck bouwt netwerk van 3000 snelladers
1 april 2025
Arbeidsinspectie: meer veiligheidsbewustzijn door zelfonderzoek na arbeidsongeval
31 maart 2025
Leiden organiseert bijeenkomst voor ondernemers over zero emissie
24 maart 2025
Groot snellaadplein opent de deuren op Maasvlakte
20 maart 2025
Eindelijk duidelijkheid over zero-emissiezones
13 maart 2025
Slim met ruimte omgaan en AI centraal op Logimat 2025
12 maart 2025