skipToContentskipToFooter

Informatie over transport tijdens weeralarm

20-11-2025 Bij extreem weer, zoals gladheid door sneeuw, dichte mist, storm of bij ongewone temperaturen, geeft het KNMI een weeralarm af. Afhankelijk van de verwachte hevigheid gebruikt het KNMI de codes geel, oranje en rood. Maar hoe zitten de regels voor transport ook alweer bij deze verschillende codes? We zetten ze voor je op een rij.

Bij code geel is het advies om alert te zijn. Wanneer het KNMI code rood afgeeft, adviseren wij het vervoer stil te leggen in de regio's waar deze code geldt. Veiligheid staat altijd voorop. Binnen de sector is afgesproken om sterk in te zetten op preventie. Daarbij leunen we op de vakkennis van chauffeurs, die als kapitein op het schip een veilige afweging moeten maken. Ook transportbedrijven (de planning) en verladers spelen hierin een rol: zij moeten tijdens extreem weer voorkomen dat chauffeurs onder druk worden gezet en waar nodig de eisen aan aflevertijden aanpassen.

Digitale flyer

evofenedex heeft samen met Transport en Logistiek Nederland (TLN), Rijkswaterstaat en het Verbond van Verzekeraars een digitale flyer ontwikkeld met tips voor bedrijven en hun vrachtautochauffeurs hoe om te gaan met de weersituaties code rood, oranje of geel. Zo kunnen bedrijven en chauffeurs zich goed voorbereiden op extreme weersituaties en in die gevallen de juiste afwegingen maken in het belang van hun eigen veiligheid en die van medeweggebruikers. Download hier de flyer 'Preventie incidenten bij extreem weer'.

Rijden met gevaarlijke stoffen bij slecht weer

Wanneer de weersomstandigheden slecht zijn, gelden voor vervoer van gevaarlijke stoffen andere regels. Uit vragen die bij onze ledenservice binnenkomen, blijkt dat deze regels niet bij iedereen duidelijk zijn. Een overzicht:

  • VLG

Het vervoer van gevaarlijke stoffen is geregeld in de Regeling Vervoer over Land van Gevaarlijke Stoffen (VLG). In hoofdstuk II, artikel 6 van deze regeling staat het volgende omschreven:

  • zicht minder dan 200 meter

als het zicht door weersomstandigheden - zoals mist, sneeuw en regen - minder is dan 200 meter, is het verboden te vervoeren:

  1. gevaarlijke stoffen in tanks waarvan de capaciteit meer dan 3000 liter is;
  2. vuurwerk boven de vrijgestelde hoeveelheden van sectie 1.1.3.6.
  • zicht minder dan 50 meter

Bij glad wegdek en als het zicht door weersomstandigheden - zoals mist, sneeuw en regen - minder is dan 50 meter, is het verboden te vervoeren:

  1. gevaarlijke stoffen in tanks of losgestort;
  2. verpakte gevaarlijke stoffen, boven de vrijgestelde hoeveelheden van sectie 1.1.3.6.
  • Ontheffing

Het vervoersverbod bij glad wegdek geldt niet voor het vervoer van medische isotopen. De minister kan ontheffing verlenen van het vervoersverbod als er sprake is van langdurige gladheid en het spoedeisende karakter van het vervoer kan worden aangetoond.

  • Verantwoordelijkheid

Het besluit om wel of niet te rijden is, buiten de verboden, de verantwoordelijkheid van de bestuurder. Hij wordt in staat geacht om bij aanvang van de rit of onderweg de keuze te maken of rijden nog verantwoord is. Lees meer over het vervoer van gevaarlijke stoffen (ADR).

Beschikking gladheidsbestrijding

Per 1 oktober 2025 is een nieuwe beschikking van kracht die specifiek geldt voor het inzetten van materieel bij gladheidsbestrijding. Deze vrijstelling is bedoeld om de uitvoering van gladheidsbestrijding mogelijk te maken, ook wanneer dit in strijd is met bepaalde verkeersregels. De vrijstelling geldt voor de periode van 1 oktober 2025 tot en met 30 september 2030. In de beschikking zijn vrijstellingen opgenomen van bepalingen uit de Wegenverkeerswet 1994. Deze gelden voor het gebruik van de weg.

Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact op met onze ledenservice. Ben je nog geen lid van evofenedex? Bekijk dan jouw voordelen van ons lidmaatschap.

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven

Vragen over vervoer?

Jan en zijn collega's helpen je graag verder

Jan van de Erve