Dit zijn de vier innovatietrends in magazijnen
Van IoT in WMS tot AGV en AMR
Dit zijn de vier innovatietrends in magazijnen
07-07-2022 Voor het eerst sinds de coronacrisis openden de deuren van de Messe in Stuttgart weer om de LogiMAT te verwelkomen. De grootste beurs op het gebied van logistiek in Europa trok begin juni zo’n 50.000 professionals. Die konden daar de nieuwste trends aanschouwen en kennis op allerlei vlakken uitwisselen. Redacteur Job Halkes en logistiek expert Arjen Lagerweij van evofenedex vatten de vier opvallendste trends samen.
Innovatietrend 1: Internet of Things in WMS
Een warehouse management system (WMS) krijgt een steeds belangrijkere rol binnen processen. Die trend was al zichtbaar, maar op de beurs was duidelijk te zien dat die ontwikkeling nog wel even doorgaat. Een WMS wordt namelijk steeds slimmer. Het maakt steeds meer gebruik van nieuwe technieken, zoals het ‘Internet of Things’ (IoT) en ‘artificial intelligence’.
Zo liet Logivations zijn oplossing op WMSgebied zien. Dit bedrijf optimaliseert het interne transport door ‘machine learning’ toe te passen op materiaalstromen en vorkheftruckbewegingen te volgen. Daarnaast dook het fenomeen ‘digitale tweelingen’ op. Daarbij wordt een kopie gemaakt van het systeem, waarna de kopie wordt gebruikt om het systeem uitgebreid te analyseren en te verbeteren. Verbeteringen kun je dan implementeren in het originele pakket. Ipolog is een ontwikkelaar van dit soort software. Dit bedrijft bouwt, simuleert en vergelijkt verschillende scenario's. Het planningsscenario kan in 3D worden gevisualiseerd voor een beter begrip. Vervolgens is het mogelijk om aanpassingen door te voeren.
Het is interessant om te zien dat drones met camera’s kunnen worden ingezet om een voorraad regelmatig te controleren en te vergelijken met informatie in een WMS. Ook is het mogelijk de drones te gebruiken voor het controleren van material handlingapparatuur op plaatsen waar je niet eenvoudig bij kunt. Door de bevindingen van de drones te vergelijken met de ideale situatie, kan een bedrijf slimme diagnoses stellen voor onderhoud.
Voor wie dat allemaal te ver gaat en nog onder aan de digitale ladder staat, was er ook voldoende aanbod. Wie (nog) niet de middelen heeft om zelf een passend WMSpakket aan te schaffen: er zijn genoeg oplossingen te vinden in de cloud. PureLoX SOLUTIONS introduceerde zijn WMS plx.wmx. Dat is een zogenoemde low codeoplossing, waarbij de gebruiker op een tablet of smartphone eenvoudig aanpassingen kan doen. Soort van eenvoudig programmeren zonder programmeertaal te hoeven leren.
Innovatietrend 2: Veiligheid en ergonomie
Veiligheid en goede werkomstandigheden waren al belangrijke aandachtspunten voor de coronacrisis, maar lijken de afgelopen jaren nog een flinke impuls te hebben gekregen. De ene na de andere exposant kwam met opvallende, verrassende veiligheidsoplossingen op de proppen. Zeker door een tekort aan arbeidskrachten is het voorkomen van personeelsuitval ontzettend belangrijk. Daarnaast willen medewerkers niet meer werken in een onveilig voelende omgeving, zo schetste een hoogleraar veiligheidskunde in de logistiek van de universiteit van Stuttgart tijdens een presentatie. Volgens hem is het zeer noodzakelijk dat bedrijven hiermee serieus aan de slag gaan en samen met werknemers een plan van aanpak opstellen.
Een van de grootste redenen voor uitval van medewerkers is overbelasting. In het verleden waren er oplossingen waarbij medewerkers zich in een oncomfortabel skeletachtig pak moesten hijsen dat hen ondersteunde bij het tillen. Gelukkig zijn er nu oplossingen die iets makkelijker toe te passen zijn en een stuk comfortabeler zitten. Zo presenteerde hTRIUS zijn BionicBack, waarmee de belasting van gewrichten en spieren met een kwart daalt.
Een andere interessante veiligheidsoplossing komt uit Canada. GMR Safety is sinds een paar jaar actief in Europa (met name Frankrijk) en wil verder groeien. Het bedrijf biedt een aantrekkelijke vrachtautoborging aan om te voorkomen dat een vrachtauto kan vertrekken bij een dock. Doordat de borging vastzit aan een stang, raakt de borging niet zoek. De rails zorgen voor een stevige vergrendeling. Met een garantie van vijf jaar en een gunstige prijskwaliteitsverhouding zeker een product om in de gaten te houden.
Daarnaast waren er verbeterde versies te zien van systemen voor het detecteren van gevaarlijke situaties. Daarbij waarschuwt signaleringsapparatuur de truckchauffeur voor bijvoorbeeld voetgangers of andere interne transportmiddelen. Er wordt zelfs ingegrepen in de snelheid van een heftruck wanneer deze in een lastig overzichtelijke situatie (einde gangpad, doorgang gesloten wand) komt. Hiervoor worden slimme sensoren en camera’s ingezet die middels IoT aan elkaar zijn verbonden. Dit zorgt er ook voor dat al deze informatie opgeslagen wordt. Hieruit kunnen dan analyses worden gemaakt om efficiënter en veiliger te werken.
Innovatietrend 3: AGV wordt AMR
Drie jaar geleden stond de LogiMAT in het teken van AGV’s (automatisch geleide voertuigen) en dat was dit jaar niet anders. Sterker nog, er was een complete hal bijgekomen met slimme, zelfrijdende oplossingen. Alleen pronkte nu niet de term AGV, maar AMR (autonome mobiele robot) op de borden. Aan de buitenkant van de machines is nagenoeg geen verschil te zien, maar van binnen is een AMR toch echt heel anders. Waar grote broer AGV zich houdt aan bijvoorbeeld een vaste route over een lijn of aansturing door een centraal softwaresysteem, kan zijn kleine broertje AMR zelf de weg vinden.
Zo waren er diverse slimme machines te zien die soepel obstakels weten te ontwijken op hun route zonder dat ze stilstaan. Dat komt bijvoorbeeld doordat ze 3Dcamera’s aan boord hebben. Ze maken een voortdurende scan van de omgeving en anticiperen daarop. Daarnaast worden ze steeds sneller en handiger. Zo kunnen ze tot een bepaalde hoogte een pallet ophalen of wegzetten in een stelling of op een werktafel. Een bedrijf dat al ver is met die ontwikkelingen is ek robotics. Zijn zelfrijdende machines zijn in staat om geheel autonoom te werken en zelf de weg te vinden. Geef op wat er nodig is, en de machine haalt het zelfstandig op.
Een ander voordeel van het grootschalige aanbod van AMR’s is de prijs. Die is inmiddels aardig gezakt. Daardoor wordt het steeds aantrekkelijker om te investeren in dit soort oplossingen.
Innovatietrend 4: Containers in- en uitladen
Het in en uitladen van containers of vrachtauto’s is een klus die bij niemand hoog op zijn favorietenlijstje staat, maar het moet wel gebeuren. Gelukkig komen er op dat gebied steeds meer oplossingen. Van een rollerband die je deels in een container of vrachtauto trekt tot een geheel zelfstandige machine die pallets erin en eruit rijdt. Het Nederlandse Copal was ook aanwezig om zijn oplossing te presenteren: een machine die geheel zelfstandig dozen van een pallet pakt en vervolgens op een loopband zet. Een prima oplossing voor bedrijven die veel met dozen werken die af en opgestapeld moeten worden. Bovendien voorkomt de machine rugklachten bij medewerkers.
Een ander volautomatisch systeem liet Trapo zien. Een zelfrijdende machine die nog het meest wegheeft van een heftruck die pallets kan in en uitladen. Dat scheelt een hoop werk. Daarnaast zijn er slimme ergonomische hulpmiddelen beschikbaar die ervoor zorgen dat dozen met minimale krachtinspanning op telescopische transportsystemen kunnen worden geplaatst. Onder andere het Nederlandse bedrijf Cartonmover heeft daar mooie oplossingen voor ontwikkeld.
Dit soort oplossingen hebben we al eerder gezien, maar opvallend is dat ze nu sneller en slimmer zijn. Overigens gebeurt dat nog steeds niet met het tempo waarin mensen het werk kunnen doen, dus dergelijke oplossingen zijn nog niet geschikt voor ieder bedrijf. Maar het is zeker een interessante ontwikkeling om in de gaten te houden, want de systemen worden steeds slimmer en beter.
Benieuwd welke innovaties toepasbaar zijn in jouw magazijnoperatie?
Wil je meer weten over innovaties in magazijnen en de toepasbaarheid in jouw operatie? Onze specialisten staan dagelijks voor je klaar. Samen met jou kijken ze naar de verschillende oplossingen en de impact op de efficiency en veiligheid in jouw magazijn. Neem telefonisch contact op via 079 3466 333 of mail naar [email protected].
Dit artikel is eerder gepubliceerd in evofenedex magazine
Gerelateerde nieuwsberichten
Mkb’ers gezocht die logistieke automatisering overwegen
13 januari 2025
Logistieke ketenhouders tekenen verklaring voor standaardisering data
14 november 2024
evofenedex nadrukkelijk aanwezig op duo-vakbeurs ICT&Logistiek en Logistica Next
11 oktober 2024
“AI wordt zo overweldigend dat we er gewoon niet meer omheen kunnen”
27 september 2024
Samenwerking voor versterking digitale veiligheid in handel en logistiek
22 augustus 2024
Veel handelsbedrijven in mkb-sector willen digitaliseren
19 augustus 2024
CBRE: groei stadslogistiek vraagt om duidelijke regels
12 augustus 2024
Via slimme logistieke oplossingen naar een toekomstbestendig magazijn
24 juli 2024
Studenten helpen bedrijven bij logistieke innovatie en efficiëntie
8 juli 2024