skipToContentskipToFooter

Nieuwe ontwikkelingen door blockchain in de wereld van logistiek en transport

Na het succes van de bitcoin gonst het al een tijd rond in de ICT-wereld: de belofte van blockchain. Maar hoeveel mensen weten eigenlijk hoe een blockchain werkt? Gaat blockchain net zo’n technologische revolutie worden als internet 25 jaar geleden? De eerste logistieke toepassingen voorspellen in elk geval een interessante toekomst. We laten via drie praktijkvoorbeelden zien hoe blockchain de logistieke bedrijfsvoering verbetert.

  1. Cold chain monitoring van aardappelproducten
    Het Amerikaanse voedselverwerkingsbedrijf Lamb Weston onderzoekt de mogelijkheid voor cold chain monitoring door de inzet van blockchain bij hun aardappelproducten tijdens het transport. Door gebruik te maken van blockchain en fysieke sensoren in de ladingdragers, is het bedrijf continu in staat om conditioneringsinformatie beschikbaar te stellen aan alle in het vervoer betrokken partijen. Het doel hiervan is meer grip te krijgen op de kwaliteit van de dienstverlening van de partijen die betrokken zijn bij het vervoeren van de producten. Op deze manier is Lamb Weston beter in staat om de kwaliteit van de producten continu te garanderen.
  2. Fraude vermijden bij het ophalen van containers
    Om in een haven een container te kunnen ophalen bij een terminal, werken rederijen nu nog met een unieke pincode. Maar deze wordt ook nog doorgegeven tussen verschillende partijen, wat het risico op misbruik vergroot. Het gevolg: een fraudegevoelig systeem. Rederij MSC maakt op incidentele basis dit soort onveilige situaties mee. “Het gebeurt niet veel, maar op het moment dat een lading wegraakt, zijn de financiële gevolgen groot en krijgt de rederij te maken met forse claims”, vertelt Ralf Jacobs, managing director bij MSC Nederland. Door het inzetten van een zogeheten blockchaintoken daalt dat risico sterk. Een container kan dan alleen worden vrijgegeven met de token. Door blockchaintechnologie is de token alleen gekoppeld aan de chauffeur en niet overdraagbaar aan andere personen of partijen buiten de keten. Zo wordt het afhandelproces veiliger en efficiënter.
  3. De introductie van de Electronic Bill of Lading
    Sinds 2019 maakt de haven van Rotterdam al gebruik van een Electronic Bill of Lading (eB/L), hét digitale document voor transport van goederen via zeevracht. Door gebruik te maken van blockchaintechnologie ontstaat er een geautomatiseerde ‘single source of truth’ van de eB/L. Op die manier zijn de geconditioneerde overdracht van eigendom en interoperabiliteit met andere systemen mogelijk. Ook zorgt deze digitale overdracht van eigendom voor enorme tijdswinst en kostenbesparing.
    Inmiddels heeft de haven van Rotterdam met de haven van Singapore een eerste succesvolle proef uitgevoerd. Die toonde aan dat een eB/L probleemloos van het ene digitale platform naar het andere digitale platform verzonden kan worden voor verdere verwerking. Het is nu nog even wachten op aangepaste wetgeving voor Nederland om de eB/L volledig te implementeren.

Spark! Living Lab Blockchain Conference

Wie meer diepgang wil over blockchain, kan het fysieke evenement Spark! Event - Blockchain als ketenregisseur? bijwonen. Op 16 juni is evofenedex gastheer van Spark! Event Spark, dat wordt georganiseerd door Spark! Living Lab. Dit is hét consortium binnen Nederland dat de mogelijkheden voor blockchain in de logistiek onderzoekt. Ook evofendex maakt daar deel van uit. Bezoek deze dag 13 presentaties, keynotes, workshops en cases. Er komen veel verschillende onderwerpen aan bod, zoals de electronic Bill of Lading, het optimaliseren van de varkensketen met blockchain en datagedreven logistiek met de e-CMR. Ook kun je deelnemen aan de unieke blockchain crash course.