skipToContentskipToFooter

01-03-2024 Het is heel gebruikelijk dat organisaties een traject starten om bijvoorbeeld efficiënter te werken of klanten beter te bedienen. Maar zo’n veranderproces is lastig en lukt lang niet altijd. Volgens veranderdeskundige Charles Willemsen is vooral de menselijke factor bepalend voor het slagen van veranderprocessen. Op 10 april geeft hij, samen met projectmanagement specialist Rinze Bredschneijder, een eendaagse masterclass over succesvol veranderen.

Charles Willemsen is operationeel manager bij Bonda in ’s-Hertogenbosch, dat onderdeel is van de agrarische coöperatie Agrifirm. Het bedrijf maakt veevoeders van reststromen uit de levensmiddelen- en bio-ethanolindustrie van onder meer bier, zuivel, aardappels, koekjes en snoeprepen. Sommige van die producten zijn geschikt voor consumptie, maar komen niet voor reguliere verkoop in aanmerking. Bijvoorbeeld omdat ze er anders uitzien dan zou moeten. Ze worden dan verwerkt in een ander product. Een circulaire werkwijze die Bonda al toepast sinds zijn oprichting in 1915 – ver voordat circulair ondernemen een belangrijk thema begon te worden. Lange tijd was bierbostel, een restproduct van de bierbrouwerij, de basis van alle activiteiten. Later zijn daar de nodige andere stromen bij gekomen.

Flexibel ingesteld

Omdat de binnenkomende reststromen bij Bonda variëren in soort en hoeveelheid, is het bedrijf per definitie flexibel ingesteld op verandering. “In dat telkens veranderende aanbod zit voor ons de grote uitdaging”, aldus Willemsen. “Onze fabriek is de enige in zijn soort in Europa. We hebben een aantal basisreststromen en maken diverse eindproducten. Hoe die worden samengesteld, hangt sterk af van de reststromen die we ontvangen. Het recept is daardoor altijd aan verandering onderhevig en het eindproduct kan per keer hele kleine verschillen hebben. Wel voldoet het uiteraard altijd aan de normen die wij en onze klanten aan diervoeders stellen.”

De manier waarop en de ingrediënten waarmee de veevoeders van Bonda tot stand komen, verschillen dus voortdurend, terwijl de eindproducten hetzelfde moeten zijn – nuances als heel lichte kleurverschillen daar gelaten. “Daar sturen we constant op en dat vereist flexibiliteit in denken en handelen. Onze leveranciers hebben basisstromen en variabele stromen. Die laatste kunnen op elk moment overal vandaan komen en dat brengt vrijwel dagelijks veranderingen met zich mee, onder meer in levertijden en het soort vrachtwagens dat we moeten inzetten. Elke dag is daarom anders en daar worden we heel gelukkig van”, onderstreept Willemsen.

Masterclass veranderen_1.jpg

Bonda maakt veevoeders van reststromen uit de levensmiddelen- en bio-ethanolindustrie van onder meer bier, zuivel, aardappels, koekjes en snoeprepen

Enorme uitdaging

Niet bij elke onderneming vormt verandering de rode draad zoals bij Bonda. Maar de behoefte om zaken te veranderen is er wel degelijk vaak. Niet zelden is dit een enorme en zelfs te grote uitdaging. Om ondernemers in handel en logistiek daarbij te helpen, zal Willemsen, samen met Rinze Bredschneijder van Imperial Brands, een masterclass geven over dat onderwerp. Willemsen kan met zijn ervaring bij onder meer Bonda gerust een veranderdeskundige worden genoemd en weet goed waarom veel verandertrajecten min of meer niet lukken.

“Meestal worden de doelstellingen van zo’n traject niet behaald, terwijl ze toch vol enthousiasme zijn opgesteld. Ik geloof zelf dat de menselijke factor daarin zeer bepalend is. Een systeem of procedure gaat pas werken als een mens daarvoor iets doet. Als je niet de juiste mensen op de juiste plek hebt en niet door middel van goede communicatie de verbinding met die mensen weet te vinden, is de kans op succesvol veranderen gering. Praten met medewerkers over wat je waarom aan het doen bent kost tijd. Maar het is een cruciaal onderdeel van leidinggeven.”

Aan de slag

Veel veranderprocessen zijn gericht op zakelijke relaties verbeteren of efficiënter werken, met daaraan gekoppeld betere winstgevendheid. Volgens Willemsen zijn dat op zichzelf zaken waarin medewerkers goed mee te krijgen zijn. “Dat het beter, sneller en efficiënter kan, is vaak wel duidelijk en daar kun je bovendien concrete doelen aan verbinden. Maar het komt ook geregeld voor dat organisaties hun visie en werkwijze veranderen, bijvoorbeeld omdat de marktsituatie dat vereist. Dat is qua verandertraject al een heel stuk lastiger en goede communicatie is dan nóg belangrijker.”

De masterclass op 10 april helpt deelnemers om scherp te krijgen wat ze willen bereiken met een veranderproces. Ook is er die dag veel aandacht voor hoe veranderingsprocessen bij verschillende mensen werken. Het toepassen van deze en andere instrumenten die tijdens de bijeenkomst worden aangereikt, is de volgende stap. “Het allerbelangrijkste is dat je aan de slag gaat”, onderstreept Willemsen. “Door dat te doen, scherp te houden wat de doelstellingen zijn en daar met de juiste mensen goed over te communiceren, slijp je de routine in je werkwijze in en doe je vaardigheden op die nodig zijn om van verandering echt een succes te maken.”

Dit artikel is ook verschenen in evofenedex magazine 1/2024

Masterclass Succesvol Veranderen

Veranderen is niet altijd makkelijk, maar hoe pak je dit succesvol aan? In deze eendaagse masterclass krijg je praktische tips, adviezen en voorbeelden om jouw organisatie in de ‘verandermodus’ te zetten. Ook ontmoet je vakgenoten om te sparren over de verschillende ervaringen. De masterclass is exclusief en kosteloos voor leden van evofenedex.

veranderen-500x500.jpg