Economische malaise Duitsland raakt Nederlandse exporteurs
Leestijd: 1 minuut
Vooral toeleveranciers Duitse auto-industrie lopen risico’s
21-08-2024 De Duitse export is in de eerste helft van 2024 met 1,6 procent gekrompen tot 802 miljard euro. Vooral de machinebouw, chemie en auto-industrie zijn hierdoor getroffen. In dezelfde periode daalde de import met ruim 6 procent tot bijna 663 miljard euro. De kwakkelende Duitse economie raakt ook Nederlandse exporteurs.
De laatste cijfers van het Duitse statistiekbureau Destatis laten zien dat de Duitse economie al langer in zwaar weer verkeerd. De hoge energieprijzen, het gebrek aan gekwalificeerd personeel en de verouderde infrastructuur hebben de concurrentiekracht behoorlijk verzwakt. Vooral ten opzichte van de Verenigde Staten, China en de snelgroeiende economieën in Zuidoost-Azië. “De Duitse economische malaise kan leiden tot een verminderde vraag naar Nederlandse producten. Met name toeleveranciers in de machinebouw en auto-industrie worden hierdoor geraakt”, aldus exportconsultant Michel Disselhorst van evofenedex.
Vraag neemt af
Bij de Duitse autofabrikanten daalde de orders afgelopen juni voor de zeventiende maand op rij. Disselhorst: “Hierdoor neemt de vraag naar onderdelen af. Zo heeft Porsche deze week de Duitse accufabrikant Varta van een faillissement gered om te voorkomen dat de leveranties van accu’s stil zouden komen te liggen. Daarbovenop komt dat de vraag naar onderdelen voor de klassieke verbrandingsmotor afneemt door de snelle opmars van de elektrische auto’s. Twee zaken waar veel Nederlandse toeleveranciers mee te maken hebben. Die kunnen hun omzet zien dalen en moeten wellicht op zoek naar nieuwe afzetmarkten of verdienmodellen.” De gemiddelde Duitse fabrikant heeft in juni zijn orders al voor de zesde maand op rij zien dalen.
Oneerlijke concurrentie
Dat veel in Europa verkochte elektrische auto’s uit China komen, is volgens Disselhorst extra zuur voor onze oosterburen. “Niet alleen vanwege de concurrentie zelf maar ook doordat de Europese Commissie hoge importtarieven op Chinese elektrische auto’s heeft ingevoerd omdat het Beijing verdenkt van oneerlijke concurrentie. Duitse autofabrikanten vrezen dat China met tegenmaatregelen zal komen, waardoor de omzetten op deze voor hen heel belangrijke exportmarkt zullen instorten.”
Gerelateerde nieuwsberichten
Handels- en productiebedrijven verwachten in 2025 meer vraag
9 december 2024
China versoepelt importregels voor voedselproducten
2 december 2024
CPB: gevolgen importheffingen Trump voor Nederland beperkt
28 november 2024
Minister Klever: “Zet je handel op één dan zet je Nederland op één”
27 november 2024
Nomineren voor Ambassadeprijs 2025 vanaf nu mogelijk
20 november 2024
Klever wil ontwikkelingshulp meer koppelen aan handel
11 november 2024
Tien winnaars Oranje Handelsmissiefonds 2024 bekend
7 november 2024
Tweede termijn Trump: wat betekent dit voor de handel en logistiek? (deel 3)
4 november 2024
Tweede termijn Trump: wat betekent dit voor handel en logistiek? (deel 2)
4 november 2024