Exportherstel zet door, maar nieuwe zorgen erbij
Leestijd: 2 minuten
“Als er al leveringen mogelijk zijn, dan zijn de tarieven van containers en luchtvracht geëxplodeerd”
07-07-2021 Nederlandse exporteurs hebben het economische klimaat op wereldschaal in juni verder zien verbeteren. Voor het eerst kwam het percentage bedrijven dat zegt nog last te hebben van de naweeën van de coronacrisis iets onder de 40 procent. Dat is bijna een halvering ten opzichte van het tweede kwartaal 2020. Ook de verwachte negatieve impact voor de rest van dit jaar laat gelukkig een dalende trend zien. Gemiddeld verwachten deze bedrijven dit jaar ruim 20 procent minder winst te draaien. Bij bedrijven met een positieve impact zien we geen significante stijging of daling ten opzichte van eerdere maanden. Dit alles blijkt uit de maandelijkse Corona Export Monitor van kredietverzekeraar Atradius en ondernemersvereniging voor handel en logistiek evofenedex.
“Het beeld dat we nu zien, lijkt in brede zin te duiden op een normalisatie van de export, maar schijn bedriegt enigszins”, waarschuwt Bart Jan Koopman, directeur bij evofenedex. “We zien nog steeds grote verschillen tussen branches in de mate van herstel en helaas zijn er met tal van disrupties in supply chains extra problemen bijgekomen. Grotere bedrijven lijken daarbij wat sneller te herstellen dan kleinere ondernemingen. Mkb-bedrijven herkennen het beeld van herstel dan ook soms niet.”
Lange levertijden en marges onder druk
Bedrijven kampen in toenemende mate met verstoorde aanvoerlijnen, lange levertijden (nu bij 55 procent van de ondervraagde bedrijven), tekorten aan materialen en een tekort aan personeel (bij 21 procent van de respondenten). “Er is wel meer vraag, maar fabrieken kunnen die vraag op onderdelen niet aan en liggen soms zelfs gedeeltelijk stil”, aldus Koopman. “Als er al leveringen mogelijk zijn, dan zijn de tarieven van containers en luchtvracht geëxplodeerd. Over zee soms zelfs vertienvoudigd. Hierdoor staan marges onder druk en valt in enkele gevallen gewoonweg niet meer winstgevend te leveren.”
Onderhoud, innovatie en investeringen
Koopman roept de formerende partijen en het demissionaire kabinet daarom op aandacht te geven aan Nederland als handels- en productieland. “Export en import zijn van groot belang voor onze brede welvaart en voor de landen waarmee wij zaken doen. Dat vergt onderhoud, innovatie en investeringen, zoals dit ook gebeurt in de ons omringende landen. Zo wordt in Duitsland en Frankrijk al gewerkt met exportherstelplannen en staan in Italië en Spanje vanuit het herstelfonds enorme bedragen gereed om te investeren. Laten we er als Nederland alsjeblieft voor zorgen dat we niet achterop raken en het gevoel van urgentie verliezen.”
Gerelateerde nieuwsberichten
Nederland grootste EU-importeur van goederen uit Mercosur-landen
28 maart 2025
ING: impact autoheffingen VS op Nederland 230 miljoen euro
28 maart 2025
CPB: VS importeren meer goederen
25 maart 2025
Europees actieplan staal en metalen heeft grote gevolgen voor handel en logistiek
24 maart 2025
Brussel stelt importheffingen op Amerikaanse producten uit tot medio april
21 maart 2025
Trends in Export 2025: van instinct naar inzicht
20 maart 2025
Data zijn de sleutel voor trade-compliance
17 maart 2025
Nederlandse goederenexport groeit met ruim 5 procent in januari
17 maart 2025
Ledenvraag | Import Verenigde Staten
13 maart 2025