skipToContentskipToFooter

Gemiste kans in de hoofdstad

15-09-2023 Amsterdam heeft een aanbesteding gedaan voor 37 nieuwe vuilnisauto’s. Het zou bij de gemeenteraadsvergadering een hamerstuk zijn geweest, ware het niet dat de gemeente nadrukkelijk heeft gemeld dat er alleen offertes welkom zijn voor vuilnisauto’s met een dieselmotor. Dat is op zijn zachtst gezegd een opmerkelijke voorwaarde.

De aanbesteding voor de vuilnisauto’s zorgde voor menig opgetrokken wenkbrauw in de hoofdstad en daarbuiten, al was het maar omdat het bedrijfsleven vanaf 2025 niet meer met nieuwe dieseltrucks de binnen de ringweg gelegen stadsdelen in mag. De verontwaardigde reacties waren dan ook niet van de lucht, zowel vanuit de politiek, de gemeenschap als het bedrijfsleven. “Slechte beurt van de gemeente”, vindt Machiel Smit, regiobeleidsadviseur bij evofenedex. “Zij maakt met de aanschaf van 37 vuilnistrucks op diesel gebruik van een ontsnappingsruimte die het zelf heeft gecreëerd.

In de voorwaarden voor de aanschaf van de nieuwe vuilnisauto’s is namelijk opgenomen dat ze vóór 1 januari 2025 op kenteken moeten zijn gezet. Dat heeft te maken met de eis dat nieuwe, na 2025 aangeschafte vracht- en bestelauto’s op diesel vanaf die datum niet meer de stad in mogen. Amsterdam kent de eigen regels uiteraard als geen ander en doet er nu zelf een beroep op. Opvallend is dat de gemeente de leveranciers van de nieuwe diesels wil verplichten de auto’s in 2030 terug te kopen tegen een nu al vast te leggen prijs.  

Laadcapaciteit

Volgens vicevoorzitter Guido Frankfurther van bedrijvenkoepel MKB Amsterdam,  die zich ook kritisch uitliet over de plannen van de gemeente, komt dat laatste neer op een afschrijving in vijf jaar – iets wat geen enkele ondernemer zich in zijn hoofd zal halen. “Bedrijven kunnen het zich never nooit veroorloven om in vijf jaar een vrachtauto af te schrijven”, stelde Frankfurther in Het Parool. Na vragen uit de gemeenteraad gaf de verantwoordelijke wethouder van afval, Zita Pels (GroenLinks), toe dat de gemeente zorgen heeft over de laadcapaciteit op de diverse gemeentewerven. Het elektriciteitsnet zou niet toereikend zijn. En dat is precies het probleem waar ondernemers tegenaan lopen als ze overwegen een elektrisch bedrijfsvoertuig te gaan aanschaffen.    

renewi_elektrisch.jpg

Renewi Nederland maakt sinds 2022 gebruik van de DAF 6x2 CF Electric.

Aan de slag

Dat het ook ánders kan, bewijst ondernemer Ewout van Wijk van het gelijknamige transportbedrijf uit Giessen. Van Wijk bestelde begin dit jaar negen elektrische DAF-vrachtauto’s en stelt dat hij ze nog liever gisteren dan vandaag krijgt. Hij nam de moeite om zich te verdiepen in de wereld van kilowatts, laadpalen en groen opgewekte stroom en kwam er al snel achter dat hij de komende tijd hopeloos te weinig stroom krijgt van het bestaande net. Hij staat op de wachtlijst voor de zwaarst denkbare stroomaansluiting (6 mega-volt-ampère), maar weet dat die er sowieso de eerste jaren niet komt. En dus legde Van Wijk de daken van zijn bedrijfspanden vol met zonnepanelen. Ook schafte hij een batterij van 4300 kWh aan om al die zelfopgewekte energie op te slaan. In combinatie met wat hij via zijn gewone netaansluiting aan stroom krijgt, kan hij daarmee de komende drie jaar tien e-trucks laten rijden. 

Van Wijk heeft bovendien berekend dat, als het om TCO (total cost of ownership) gaat, een e-truck vanaf 2024 over de looptijd van acht jaar goedkoper is dan een diesel-vrachtauto. Daarnaast heeft een aantal netbeheerders al contact met hem gezocht vanwege de capaciteit van zijn batterijhuis. Dat biedt hem de mogelijkheid om af en toe geld te verdienen met de handel in stroom.   

Kans 

Het voorbeeld uit Giessen laat, alles bij elkaar, vooral zien dat Amsterdam een mooie kans laat liggen om het goede voorbeeld te geven en de theorie in de praktijk te brengen. Er ontstaat een scenario met alleen maar pluspunten door stroom voor elektrische vuilnisauto’s zelf op te wekken en door de zelf opgelegde randvoorwaarden op orde te brengen. En door een eventueel teveel aan energie te delen met Amsterdamse ondernemers en, dat vooral, door het vuilnis in de hoofdstad stil en schoon op te halen. De gemeente zou misschien ook eens te rade kunnen gaan bij de Deense hoofdstad Kopenhagen, waar vrijwel álle vuilnisauto’s elektrisch zijn. Wat kan er in Denemarken wél wat er in Amsterdam niét kan?  

Zero-emissie advies en ondersteuning

Sta je voor de uitdaging hoe je om moet gaan met zero-emissiezones? Wij helpen.