Logistiek krijgt stem in Rotterdams verkeersplan
Leestijd: 2 minuten
Gemeenteraad Maasstad vraagt aandacht voor laadplekken, slimme routes en emissievrij vervoer
03-07-2025 De Rotterdamse gemeenteraad heeft op 26 juni twee moties aangenomen die expliciet verwijzen naar het advies van de Adviesgroep Stadslogistiek Rotterdam, waarin 80 bedrijven zijn verenigd onder voorzitterschap van ondernemersorganisaties evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN). Het Verkeerscirculatieplan (VCP) moet de stad veiliger, leefbaarder en schoner maken door autoverkeer te beperken en doorgaande routes in de binnenstad af te sluiten met verkeersfilters, maar dit heeft grote gevolgen voor de logistiek.
De moties, ingediend door Dieke van Groningen (VVD), benadrukken het belang van voldoende laad- en losplekken, overleg met logistieke partijen en maatregelen zoals venstertijden, spreiding van laad- en losplekken en slimme routes om de bevoorrading werkbaar te houden.
Belang van logistiek
De moties volgen op het formele advies dat evofenedex en TLN, als voorzitters en oprichters van de adviesgroep, eerder indienden. Dit advies kwam uitgebreid aan bod tijdens een recent werkbezoek aan Renewi in Vlaardingen, georganiseerd door evofenedex en TLN. Aan het werkbezoek namen onder anderen wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer (Mobiliteit), Renewi en DHL E-commerce deel. Tijdens dit bezoek werd duidelijk dat het VCP op meerdere punten botst met de dagelijkse praktijk in de stadslogistiek.
Praktijkervaringen gedeeld
DHL gaf een heldere presentatie over de impact van het VCP op hun stadsdistributie, terwijl Renewi namens de ondernemers sprak over de nadelige gevolgen voor hun werkzaamheden. Het bedrijfsleven, dat anderhalf jaar nauw betrokken was bij het proces, wenst in deze volgende fase van de besluitvorming en de uiteindelijke uitvoering beter betrokken te worden. Het zou voor de gemeente een gemiste kans zijn om niet samen met het bedrijfsleven naar de praktische uitvoerbaarheid van het plan te kijken. TLN en evofenedex zijn dan ook blij met de aangenomen moties vanuit de VVD-fractie en benadrukken graag dat het in het VCP wel over ‘filters’ moet blijven gaan. Dat wil zeggen dat er ook ruimte en doorgang voor de logistiek dient te zijn, om zo de stad Rotterdam zo efficiënt en duurzaam mogelijk te kunnen blijven bevoorraden.
Oproep tot dialoog
Hoewel de aangenomen moties een belangrijke stap zijn om de stem van de logistieke sector beter te borgen, blijft de Adviesgroep Stadslogistiek Rotterdam kritisch. Zo ontbreekt in de moties nog het verzoek om de transitie naar emissievrij vervoer actief te ondersteunen middels het VCP. De adviesgroep roept het stadsbestuur op om de dialoog met de logistieke sector voort te zetten, de sector op filterniveau aan te haken en input te vragen vanuit de verschillende logistieke partijen die in Rotterdam actief zijn. Allemaal zaken waarin de adviesgroep een faciliterende rol kan oppakken. Alleen zo kan Rotterdam blijven rekenen op duurzame én werkbare stadslogistiek.
Gerelateerde nieuwsberichten
Nieuwe regels vanaf 1 juli voor vervoer en voertuigen
30 juni 2025
Laatste waarschuwing zero-emissiezone Zwolle
26 juni 2025
Vanaf 1 juli boetes in zero-emissiezones
19 juni 2025
Eindhovense rechter zet streep door zero-emissiezone bedrijventerrein De Kade
4 juni 2025
Deel je ervaring over zero-emissiezone Delft
8 mei 2025
Utrechtse wethouder Oosters in gesprek over duurzame logistiek
17 april 2025
Nieuwe Volkswagen Transporter: bij voorkeur elektrisch
17 april 2025
DAF introduceert MX-13-motor voor biodiesel
7 april 2025
Afspraken over zero-emissiezones bieden ondernemers meer ruimte
3 april 2025