skipToContentskipToFooter

Nieuwe tachograafregels per 2 februari 2022

01-02-2022 Wanneer chauffeurs met een vrachtauto een landgrens passeren, moeten zij vanaf 2 februari stoppen op de grensovergang of op de eerstvolgende parkeerplaats, om daar het landsymbool in de tachograaf te veranderen naar het land waar het voertuig zich dan bevindt. Deze maatregel is een onderdeel van het Europese Mobiliteitspakket, dat alle EU-lidstaten stapsgewijs moeten invoeren. Het invoeren van de landsymbolen in de tachograaf levert vragen op bij onze Ledenservice. Daarom 6 vragen en antwoorden over deze nieuwe maatregel.

 

1. Geldt de invoer van het landsymbool in de tachograaf ook voor het eigen vervoer?

Ja, het maakt niet uit of er sprake is van eigen vervoer of vervoer voor derden. Een overzicht van de uitzonderingen op het gebruik van de tachograaf staat op onze website.

Door het invoeren van het landsymbool in de tachograaf kan men bij controle zien waar het voertuig en de chauffeur zijn geweest. Dit heeft te maken met de controle op andere maatregelen uit het Mobiliteitspakket, zoals cabotage, detachering en de verplichte terugkeer van het voertuig en de chauffeur.

2. Wanneer en waar moet je het landsymbool invoeren?

Naast het invoeren van het landsymbool in de tachograaf aan het begin en aan het einde van werkdag moet je nu ook bij een grenspassage het landsymbool invoeren. Dit moet bij de eerst mogelijke stopplaats. Dit moet wel veilig zijn. Stoppen op de vluchtstrook is niet toegestaan.

3. Hoe werkt dit bij vervoer in grensgebied?

Op het moment dat de chauffeur maar een korte tijd of een korte afstand op het grondgebied van een andere lidstaat rijdt (zonder te stoppen) en in Nederland wordt gecontroleerd, zal de handhaving hier pragmatisch mee omgaan. Een stukje ‘afsnijden’ zal de controleur niet als probleem zien. Wanneer je bijvoorbeeld door Baarle-Nassau rijdt, zal niet worden verwacht dat je twee keer stopt om B en vervolgens weer NL in te voeren. Echter, wanneer je vanuit Maastricht via Antwerpen naar Rotterdam rijdt, zal wel worden verwacht dat je de landcodes NL - B - NL invoert. Dit geldt alleen voor de handhaving in Nederland. Hoe andere landen hiermee omgaan is nog niet bekend. Onze Ledenservice hoort graag je ervaringen.

De landcode voor Duitsland is D, voor België B en voor Nederland NL. Een overzicht van alle landcodes vind je op de website van de Europese Commissie.

4. Hoe voer je de landcodes in?

Bij een digitale tachograaf kies je in het menu voor ‘invoer chauffeur’ bij enkele bemanning en voor ‘invoer chauffeur 2’ bij dubbele bemanning. Bij ‘begin land’ voer je het landsymbool in.

Voor de slimme tachograaf versie 1 van VDO is een update te koop die registratie van het landsymbool sneller maakt. Stoppen om te registreren blijft nodig.

Bij een analoge tachograaf open je de tachograaf en vermeld je het landsymbool op het registratieblad. Hoe en waar je dit moeten vermelden, staat in een handleiding. Deze is op te vragen bij onze afdeling Ledenservice, via [email protected] of telefonisch: 079 3467346.

5. Hoe zit het met het controleren van de werktijden?

Bij een wegcontrole mag, naast het controleren op rij- en rusttijden, nu ook op de arbeidstijd per week gecontroleerd worden. De arbeidstijd per week mag maximaal 60 uur zijn. Hieronder vallen de rijtijd en overige werkzaamheden.

6. Wat zijn de gevolgen van de nieuwe tachograafregels in de praktijk?

Volgens evofenedex zal dit zorgen voor opstoppingen en ontregeling van de logistieke planning. Zie dit bericht voor meer informatie.

Lees ook 'Mobility Package: wat betekent dit voor jou?'