skipToContentskipToFooter

Laatste deadline voor zware voertuigen ingegaan

20-08-2025 Vanaf nu moeten alle voertuigen en combinaties vanaf 3.500 kilo toegestane maximum massa (tmm) die in de Europese Unie (EU) zijn geregistreerd en internationaal rijden, zijn uitgerust met de slimme tachograaf versie 2 (G2V2). Daarmee is de laatste fase afgerond van de gefaseerde invoering. Ondernemers die nog niet zijn overgestapt, riskeren boetes en mogen hun internationale transporten niet voortzetten. 

Deze tweede versie van de slimme tachograaf, de smart tacho 2, biedt extra functies ten opzichte van de eerste versie. Zo registreert het apparaat automatisch grensovergangen en laad- en/of losactiviteiten. De tachograaf maakt gebruik van gegevens die op afstand door het voertuig worden verzonden, wat de weg vrijmaakt voor slimmere handhaving, met name van de rij- en rusttijdenregels.  

De slimme tachograaf maakt deel uit van Mobiliteitspakket 1, dat is ingevoerd om de rechten van chauffeurs te beschermen, eerlijke concurrentie te garanderen en de verkeersveiligheid te vergroten. 

Transitie-smart tacho 2  

Voertuigen die vanaf 24 december 2025 nieuw worden geregistreerd, moeten verplicht zijn uitgerust met de OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) smart tacho 2. Deze nieuwste versie bevat extra beveiliging tegen manipulatie van satellietnavigatiesignalen en verbetert daarmee de betrouwbaarheid van de positiebepaling. 

De huidige smart tacho 2 beschikt nog niet over deze functionaliteit, omdat die bij de invoering nog niet gereed was. Daarom wordt deze versie ook wel de transitie-smart tacho 2 genoemd. Tachografen die uiterlijk op 23 december 2025 zijn geïnstalleerd, vallen onder deze overgangsregeling. Zij hoeven niet te worden geüpdatet met OSNMA en blijven functioneren als transitie-smart tacho 2. 

Volgende stap in 2026 

Vanaf 1 juli 2026 moeten voertuigen of combinaties (LCV) van meer dan 2.500 kilo tmm die in de EU zijn geregistreerd en internationaal rijden, zijn uitgerust met de tweede versie van de slimme tachograaf. Vanaf die datum vallen deze voertuigen ook onder de EU-regels voor rij- en rusttijden. Voor voertuigen of combinaties tussen 2.500 en 3.500 kg tmm die uitsluitend voor eigen vervoer worden ingezet, geldt een vrijstelling als het rijden niet de hoofdactiviteit is van de chauffeur. Daarbij mag de rijtijd maximaal 30 procent van de arbeidstijd bedragen. 

Deze uitbreiding betekent dat dezelfde regels straks gelden voor zowel zware als lichte voertuigen in het internationale wegvervoer. 

Heb je vragen over de tachograaf? Neem dan contact op met onze ledenservice.  

Vragen over vervoer?

Marjolein en haar collega's helpen je graag verder

Marjolein Vervoer evofenedex