Vrijstelling BPM voor bestelauto staat onder druk. Zijn er alternatieven?
Leestijd: 2 minuten
Kom naar de informatiebijeenkomst over elektrificering wagenpark
28-09-2022 Uit de op Prinsjesdag gepresenteerde plannen blijkt dat het kabinet de vrijstelling voor de bpm - ondanks bezwaren van evofenedex, TLN, MKB-Nederland en vele andere brancheorganisaties - toch wil gaan afschaffen. Volgens evofenedex mist deze maatregel zijn doel, het verlagen van de CO2-uitstoot van de logistieke sector. Wel onderschrijven wij de duurzaamheidsdoelstellingen van het kabinet en stimuleren wij dat ondernemers zich goed voorbereiden op de komst van zero-emissiezones.
In de kabinetsplannen rond de bpm (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) zijn wel enkele zaken aangepast. Zo is er sprake van een latere startdatum (1 januari 2025), en een gedifferentieerd tarief op basis van CO2-uitstoot. Verder is in de plannen aangekondigd dat de motorrijtuigenbelasting wordt verhoogd vanaf 1 januari 2025.
Zero-emissiezones
Het kabinet wil met deze maatregelen de verkoop van emissievrije of zeer zuinige bestelauto’s stimuleren. Door de maatregelen gaan ondernemers net als particulieren bpm betalen. De startdatum valt samen met die van de invoering van de zero-emissiezones (ZE-zones). Dit betekent dat vanaf 1 januari 2025 nieuwe niet-emissievrije bestelauto’s niet meer zijn toegestaan in de ZE-zones van 30 - 40 Nederlandse binnensteden.
Gedwongen wagenpark vernieuwen
evofenedex staat achter de stappen van de overheid van een duurzame transitie. Ze is echter tegen bovenstaand middel, waarmee het kabinet ondernemers in feite wil dwingen hun wagenpark te vernieuwen. Uit een recent door ons gehouden enquête blijkt bovendien dat dit in de praktijk niet zal gebeuren zoals beoogd.
Informatiebijeenkomst Logistiek Café
Elektrificering van het wagenpark, voorbereiding op ZE-zones, financiële consequenties: wil jij je ook goed laten informeren over wat voor jouw bedrijf van belang is? Port of Logistics Overijssel heeft een informatiebijeenkomst georganiseerd op 28 oktober. Ga voor meer informatie en aanmelden naar de website.
Ook evofenedex houdt haar leden zoveel mogelijk op de hoogte van de ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld via regiosessies, webinars en de Bestelautogids. Ga hiervoor naar ons kennisdossier 'Vervoer'.
Gerelateerde nieuwsberichten
Snel in actie komen voor overgangsrecht bpm en ZE-zone
21 oktober 2024
Extra verkeersdrukte bij knooppunt Ridderkerk Noord
21 oktober 2024
Verkoop dieselbusjes flink in de lift
13 juni 2024
Wijzigingen autobelastingen uit het Belastingplan 2023
17 januari 2023
Prinsjesdag: bpm-plannen van het kabinet
20 september 2022
Luxebelasting dreigt voor bestelauto
13 september 2022
Betaal jij straks 11.000 euro meer voor je bestelauto?
29 augustus 2022
Welke bestelauto ga jij aanschaffen als de bpm-vrijstelling komt te vervallen?
2 augustus 2022