skipToContentskipToFooter

Ook motorrijtuigenbelasting wordt verhoogd vanaf 1 januari 2025

21-09-2022 Uit de gisteren gepresenteerde plannen blijkt dat het kabinet de vrijstelling voor de BPM - ondanks bezwaren van evofenedex, TLN, MKB Nederland en vele andere brancheorganisaties - toch wil gaan afschaffen. 

Wel is in de plannen nu sprake van een latere startdatum (1 januari 2025), en een gedifferentieerd tarief op basis van CO2-uitstoot. De latere startdatum houdt wel in dat er geen overgangstermijn komt. Per 1 januari 2025 gaan ondernemers dus meer belasting betalen voor een conventionele bestelauto dan voor een emissievrije bestelauto.

Ook hogere motorrijtuigenbelasting

In de plannen is ook aangekondigd dat de motorrijtuigenbelasting wordt verhoogd vanaf 1 januari 2025. In 2025 is de verhoging van de mrb 15%. In 2026 wordt er een verdere verhoging van 6,96% doorgevoerd. Hoeveel een ondernemer aan belasting betaalt, hangt af van het type bestelauto. 

Startdatum

Het kabinet wil met de maatregelen de verkoop van emissievrije of zeer zuinige bestelauto’s stimuleren. Door de maatregelen gaan ondernemers net als particulieren bpm betalen. De startdatum valt samen met de invoering van de zero-emissiezones (ZE-zones). Vanaf die datum zijn nieuwe, niet-emissievrije bestelauto’s niet meer toegestaan in de ZE-zones van 30 - 40 Nederlandse binnensteden.