skipToContentskipToFooter

Zo ziet de overgangsregeling eruit voor de zero-emissiezones

30 tot 40 Nederlandse steden en Schiphol voeren op 1 januari 2025 of een latere datum een zero-emissiezone (ZE-zone) in. Vanaf dan mag je in principe niet meer met een dieselbestelauto of -vrachtauto die gebieden in. Om ondernemers iets tegemoet te komen, komt er een overgangsperiode voor dieselbestelauto’s en -vrachtauto’s.

De overgangsregeling ziet er voor bestelauto’s anders uit dan voor vrachtauto’s. En de regeling voor vrachtauto’s maakt weer een onderscheid tussen opleggertrekkers en bakwagens. Om onaangename verrassingen te voorkomen, is het voor ondernemers belangrijk te weten wat de overgangsregeling betekent voor hun wagenpark.

Dieselbestelauto’s

De overgangsregeling voor dieselbestelauto’s is als volgt:

  • Bestelauto’s met Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zones.
  • Bestelauto’s met Euroklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zones.

 Vanaf 1 januari 2028 moeten alle bestelauto’s in een ZE-zone uitstootvrij zijn.

Dieselvrachtauto’s

Voor dieselvrachtauto’s ziet de overgangsregeling er weer anders uit:

  • Opleggertrekkers met een Euro 6-motor die na 1 januari 2017 op kenteken zijn gezet, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones.
  • Bakwagens (geen opleggertrekkers) met een Euro 6-motor die na 1 januari 2020 op kenteken zijn gezet, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones.

Heb je bakwagens met een euro 6-motor die bijvoorbeeld in 2019 op kenteken zijn gezet, dan mag je hiermee straks dus niet de ZE-zones in. Vanaf 1 januari 2030 moeten alle vrachtauto’s die in een ZE-zone rijden uitstootvrij zijn.

Meld je aan voor onze webinar Zero-emissiezones

Kom alles te weten over zero-emissiezones op 27 februari

Voertuigen die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet

Let op: voertuigen die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet en nodig zijn voor gebruik in ZE-zones, moeten zero emissie aan de uitlaat zijn. Dit betekent dat nieuwe dieselbestelauto’s en -vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet, de ZE-zones niet in mogen, ongeacht de euronorm.

Kortom: wie vanaf 1 januari 2025 een ZE-zone in wil met een nieuwe bestel- of vrachtauto (dus met een kenteken dat op of ná 1 januari 2025 is afgegeven), moet een elektrisch of waterstof-elektrisch aangedreven voertuig hebben.

Zero emissie-kentekencheck

Met behulp van de ‘Zero emissie-ketencheck’ kun je op een eenvoudige manier nagaan of je dieselvoertuig valt onder de overgangsregeling en tot wanneer je voertuig toegang heeft tot de ZE-zones.

Krijg jij te maken met ZE-zones?

Niet iedere stad in Nederland krijgt een ZE-zone. Verder verschilt de grootte van de zone per stad. In bijvoorbeeld Rotterdam beslaat de zone straks een groot deel van de stad binnen de ring. Maar er zijn ook steden waar het ZE-gebied veel kleiner is. Op onze site vind je een digitale kaart waarop voor verschillende steden is te zien hoe de zone eruit gaat zien. Op opwegnaarzes.nl staat een overzicht van de steden die inmiddels bekend hebben gemaakt dat ze een ZE-zone gaan invoeren, met daarbij een link naar hun website.

Hulp nodig?

Met onze 'Wagenparkscan – zero-emissiezones' brengen wij voor je bedrijf in kaart wat de gevolgen van de ZE-zones voor jouw wagenpark zijn. Ook kunnen wij je advies geven om de juiste stappen te zetten rond ZE-zones in combinatie met je wagenpark, logistiek en/of dienstverlening. 

Vragen over vervoer?

Mark en zijn collega's helpen je graag verder

evofenedex vervoer