skipToContentskipToFooter

Arbeidsconflict bij ILS en Matrans beëindigd na akkoord met FNV

20-10-2025 Afgelopen vrijdagochtend vóór 9.00 uur werd duidelijk dat de leden van FNV hebben ingestemd met het onderhandelingsresultaat met sjordersbedrijven International Lashing Service (ILS) en Matrans. Daarmee is het arbeidsconflict opgelost en is er een cao-akkoord bereikt. De komende weken richten de bedrijven zich op het wegwerken van de opgelopen achterstand.

De sjorders moesten volgens een kort geding, aangespannen door evofenedex en partner-havenbedrijven, al vanaf maandag 7.00 uur vorige week het werk hervatten. Er was een dreiging dat de staking zonder akkoord vanaf vrijdag zou worden hervat, maar de partijen bereikten donderdagmiddag alsnog overeenstemming. Daardoor kon er dit weekend gewoon worden doorgewerkt. De verwachting is dat het nog zeker drie weken duurt om de achterstand volledig weg te werken. Het aantal wachtende schepen voor de kust is inmiddels beperkt.

Vertraging duurt ongeveer een week

Uit een uitvraag van evofenedex onder haar leden blijkt dat de vertraging in de meeste gevallen ongeveer een week bedraagt. Beperkte volumes konden worden omgeleid via andere havens, maar voor 40 procent was dat niet mogelijk. Vooral de export is hard geraakt door de beperkte ‘cargo opening windows’ voor het inleveren van containers. Daarnaast besloten veel rederijen Rotterdam over te slaan in de havenrotaties, waardoor vaarschema’s zeer onbetrouwbaar zijn geworden. Tot 50 procent van de binnenvaartschepen heeft deels stilgelegen, terwijl het wegvervoer met circa 20 procent is toegenomen om spoedzendingen te kunnen afhandelen.

Keten nog ontregeld

De logistieke keten kampt met grote vertragingen en schade. Tijdens de stilstand zijn tijdkritische en bederfelijke goederen, zoals vlees, vis, groente, fruit en medicijnen, vertraagd of verloren gegaan. Ook productielijnen kwamen stil te liggen door het uitblijven van onderdelen en exportcontainers. Terminals, depots en inlandterminals raakten overvol, waardoor het nog weken tot maanden duurt voordat de situatie is genormaliseerd. Rederijen proberen hun vaarschema’s te herstellen, maar eerdere verstoringen, zoals bij de blokkade van het Suezkanaal, laten zien dat dit proces lang kan duren. Leden die last hebben van de verstoorde keten, verzoeken we met ons contact op te nemen.

Gezamenlijke aanpak loont

evofenedex bedankt haar leden die input hebben geleverd over de impact van de stakingen op de bedrijfsvoering. Die informatie bleek van grote waarde om in het weekend van 11 en 12 oktober snel te kunnen handelen, in samenwerking met onder meer Deltalinqs en het Havenbedrijf Rotterdam. evofenedex en haar partnerorganisaties waren geen partij in het arbeidsgeschil, maar vanwege de grote sociaaleconomische gevolgen was het belangrijk dat de keten gezamenlijk optrad om de schade te beperken. Dat is met succes gelukt na de uitspraak van de rechter en het daaropvolgende akkoord.

Workshop Grip op zeevracht

In de eendaagse workshop Grip op zeevracht leer je hoe exporteurs samenwerken met expediteurs, rederijen en andere logistieke dienstverleners. Je krijgt inzicht in de kostenstructuur van zeevracht en leert hoe je daar grip op houdt.

Vragen over internationale supplychains en zeecontainervervoer?

Neem contact op met Casper Roerade, beleidsadviseur mainports & internationale supply chains.

Casper