skipToContentskipToFooter

24-10-2023 De Europese Commissie beveelt de EU-landen een respijtperiode aan tot eind dit jaar voor nieuwe vrachtauto‚Äôs en touringcars om te worden uitgerust met de smart tacho 2. Door een tekort aan deze nieuwe tachografen dreigde nieuwe, schonere voertuigen aan de kant te blijven staan. 

Landelijke respijtperiodes

Als gevolg van de late beschikbaarheid en tekorten van de nieuwste tachograaf hadden verschillende lidstaten al een respijtperiode voor eigen grondgebied ingesteld. Deze regelingen betreffen in veel gevallen handhavingstolerantie. Nederland had maatregelen genomen om voertuigen die gereed zouden zijn na 21 augustus 2023 een datum eerste toelating te geven van voor 21 augustus 2023. Daarmee zouden ze nog voorzien kunnen worden van een smart tacho 1. Registratie van deze voertuigen moest voor 21 augustus 2023 plaatsvinden. 

Deze landelijke regelingen zijn in strijd met de Europese verordening en kunnen daarom alleen op eigen grondgebied toegepast worden. De regelingen zijn verschillend in aard en termijn en leiden tot onduidelijkheid voor ondernemers betreffende de handhaving bij internationaal vervoer.

Aanbeveling internationale respijtperiode

De Europese Commissie heeft niet de bevoegdheid de datum van 21 augustus 2023 te verschuiven, daarom doet zij een aanbeveling aan de Europese lidstaten om tolerantie bij handhaving toe te passen voor voertuigen die na 21 augustus en tot 31 december 2023 worden geregistreerd om internationaal vervoer mogelijk te maken. Onze koepelorganisatie IRU pleitte hier in augustus al voor. Ondanks de aanbeveling kunnen lidstaten ervoor kiezen deze respijtperiode niet toe te passen.

Retrofit

De retrofit van deze voertuigen moet gelijk lopen met de voertuigen voor internationaal vervoer. Voertuigen uitgerust met een smart tacho 1 moeten voor 19 augustus 2025 voorzien zijn van een smart tacho 2.