skipToContentskipToFooter

Voor de tachograaf zijn verschillende Europese en nationale vrijstellingen mogelijk

19-12-2024 De tachograafwetgeving verandert in 2025 op een aantal punten. Met welke veranderingen moet je allemaal rekening houden? evofenedex zet alles op een rijtje.

Vervanging tachografen (retrofit)

Per 1 januari 2025 moet de tachograaf, in voertuigen voor internationaal goederenvervoer, vervangen zijn door een smart tacho 2 (SMT2 of G2V2; generatie 2, versie 2), als een voertuig nog is uitgerust met een analoge of digitale tachograaf van de eerste generatie. De digitale tachograaf van de eerste generatie is aanwezig in voertuigen die tussen mei 2006 en 15 juni 2019 nieuw op de markt zijn gekomen.

Per 19 augustus 2025 moet de smart tacho 1, in voertuigen voor internationaal goederenvervoer, vervangen zijn door een smart tacho 2. De smart tacho 1 is in nieuwe voertuigen geïnstalleerd tussen 15 juni 2019 en 21 augustus 2023, met een uitloop tot eind 2023. Voertuigen, op kenteken gezet vanaf 21 augustus 2023, moesten al voorzien zijn van een smart tacho 2, maar, omdat deze tachograaf nog niet voldoende te verkrijgen was, werd, tot eind 2023, het hebben van een smart tacho 1 gedoogd.

Rijd je met je voertuig uitsluitend in Nederland of kun je altijd voldoen aan de vrijstellingsvoorwaarden, dan is vervanging naar een smart tacho 2 niet nodig.

Nieuwe functie laden en lossen

In de smart tacho 2 is een nieuwe functie toegevoegd waarmee de positie van het voertuig tijdens het laden en lossen automatisch geregistreerd wordt. De bestuurder moet deze echter wel zelf activeren door, handmatig via het menu van de tachograaf, aan te geven of hij/zij op de aangegeven plek gaat laden en/of lossen. De Europese tachograafverordening verplicht bestuurders niet uitdrukkelijk om laad- en losverrichtingen te registreren. Maar een correcte registratie is een belangrijk onderdeel van het werk van chauffeurs en is nodig om te voorkomen dat controles veel tijd en moeite kosten. 

Verantwoording voorafgaande dagen

Per 1 januari 2025 wijzigt de periode waarover bestuurders, bij een controle, de tachograafinformatie moeten overleggen, van 28 naar 56 dagen.

De huidige bestuurderskaarten kunnen deze hoeveelheid informatie bevatten en kunnen dan ook tot de einddatum gebruikt worden. Het aantal geregistreerde landcodes is echter wel beperkt. Met een smart tacho 2 hoeft een landcode niet geregistreerd te worden. De landcodes staan wel in het geheugen van de smart tacho 2.

Wanneer tachograaf van toepassing?

De tachograaf is in Europa verplicht voor voertuigen en voertuigcombinaties vanaf 3500 kg totaalgewicht, die ingericht zijn voor goederenvervoer.

Een tachograaf geldt ook voor bestelauto’s en grote personenauto’s met een aanhangwagen ingericht voor goederenvervoer. Door het gewicht van de aanhangwagen te tellen bij het gewicht van het trekkende voertuig, kan het totaalgewicht van de voertuigcombinatie boven de 3500 kg uitkomen.

Voor de tachograaf zijn verschillende Europese en nationale vrijstellingen mogelijk. Kijk voor een overzicht van de vrijstellingen op onze website.

Check of de tachograaf op jouw vervoer van toepassing is en vul het volgende formulier voor onze Digitale tachograaf vrijstellingscheck

Verlaging tachograafgrens

Let op! Per 1 juli 2026 geldt de tachograaf bij internationaal goederenvervoer voor voertuigen vanaf 2500 kg totaalgewicht. Er is een vrijstelling voor eigen vervoer voor voertuigen of voertuigcombinaties tussen 2500 en 3500 kg totaalgewicht, waarbij het rijden niet de hoofdactiviteit is van de chauffeur. Nederland handhaaft dit op 12 uur rijtijd per chauffeur per week.

Vanwege deze wijziging zullen ook bestelautochauffeurs moeten leren hoe een tachograaf te gebruiken en zullen op tijd tachograafkaarten en uitleesapparatuur aangeschaft moeten worden, als deze nog niet aanwezig zijn in het bedrijf.

Exclusief voor leden

De kennis van de experts van onze ledenservice is exclusief en gratis toegankelijk voor leden.