skipToContentskipToFooter

Ontheffing stimuleert inzet elektrische bestelauto’s in steden

19-10-2022  Op dit moment werkt de overheid aan het nieuwe Nederlandse Reglement rijbewijzen; de richtdatum voor invoering is 1 juli 2023. In de regeling wordt opgenomen dat bestuurders met een B-rijbewijs ook een elektrische bestelwagen mogen besturen met een totaalgewicht tot 4250 kg. Voor niet-elektrische voertuigen blijft die grens op 3500 kg staan. Vaak zijn elektrische bestelwagens zwaarder door het gewicht van het accupakket. 

De huidige ontheffing, ook wel 'Proeftuinregeling' genoemd, vereist nu nog een aanmelding bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), en een aanvullende training voor de bestuurder van ten minste 5 lesuren. De einddatum van deze regeling is 31 december 2022, en verlenging daarvan is niet mogelijk. Invoeren van de nieuwe rijbewijsregeling per 1 januari 2023 bleek niet haalbaar; nu wordt 1 juli 2023 aangehouden als nieuwe richtdatum. De randvoorwaarden worden dit najaar verder geconcretiseerd, en in de periode van 1 januari tot aan de invoering zal er een nieuwe overgangsregeling gelden. 

2 jaar rijbewijs

Inhoudelijk zal de overgangsregeling al wel gebaseerd zijn op de nieuwe rijbewijsregeling. Een inschrijving bij RVO en de opleidingsplicht zullen daarbij als eisen vervallen. Wel moet de bestuurder van een zware elektrische bestelauto dan minimaal 2 jaar in bezit zijn van zijn rijbewijs. Dit geldt niet voor bestuurders die nu al voldoen aan de 5-lesurenregeling. Over een aantal andere eisen wordt op dit moment nog overlegd. Daarbij gaat het over zaken als de tachograafplicht en mogelijkheden voor het gebruik van een lichte aanhanger. evofenedex is hierover in gesprek met het ministerie, samen met TLN, RAI Vereniging en RDW. Zodra de richtlijn definitief is, zullen wij je hierover informeren.

Lage drempel

De nieuwe rijbewijsregeling is goed nieuws voor eigen vervoerders die van plan zijn de overstap naar (een) elektrische bestelauto('s) te maken. De drempel hiervoor blijft dus laag. Dat is essentieel om elektrisch vervoer aantrekkelijk te maken voor de loodgieter, installateur, bloemenhandelaar en andere ondernemers, gezien de naderende deadline voor de zero-emissiezones in 30 - 40 steden, die per 2025 ingevoerd worden. Het aantal elektrische bestelauto ’s zal daardoor steeds verder toenemen.