Onderzoek: laadpleinen voor zwaar transport tonen potentie
Leestijd: 2 minuten
Tussenrapport biedt praktijkinzichten voor opschaling laadinfrastructuur
17-07-2025 Na ruim een jaar praktijkonderzoek presenteert Rijkswaterstaat, in samenwerking met TNO, het eerste tussenrapport van het Living Lab Heavy Duty Laadpleinen. Voor het eerst is er zo uitgebreid gekeken naar publieke laadpleinen voor elektrische vrachtauto’s, met aandacht voor zowel technische als economische aspecten.
De uitkomsten bieden waardevolle inzichten voor transporteurs, beleidsmakers en marktpartijen. Energie blijkt een bepalende factor in de haalbaarheid van laadpleinen. Tot wel de helft van de businesscase wordt beïnvloed door de kosten voor netaansluitingen en de inkoop van elektriciteit. Tegelijkertijd vormt netcongestie een belangrijk knelpunt: exploitanten krijgen vaak geen zekerheid over aansluiting op het elektriciteitsnet. Opvallend is dat laadpleinen tegelijkertijd kunnen bijdragen aan het verlichten van diezelfde netcongestie. Het rapport biedt praktische handvatten om dit soort knelpunten te overwinnen en de aanleg van laadinfrastructuur te versnellen.
Gegevens verzameld
In het onderzoek zijn gedurende veertien maanden gegevens verzameld van zes operationele laadpleinen, waaronder locaties van WattHub, Shell, Milence, Truckparking Rotterdam, BAT en CircleK. De data zijn voor het eerst systematisch geanalyseerd. Hieruit blijkt onder meer dat elektrische vrachtauto’s vaak slechts een deel van hun batterijcapaciteit benutten. Hierdoor kunnen zij in de meeste gevallen binnen 30 tot 45 minuten voldoende laden om hun ritten volledig elektrisch uit te voeren.
Volgens projectleider Rob de Groot (Rijkswaterstaat) is het verzamelen van data pas het begin: “Meten is weten, maar analyseren is nog belangrijker. Samen met TNO en ElaadNL hebben we deze praktijkinformatie vertaald naar concrete inzichten die de opschaling van laadinfra ondersteunen.”
Een belangrijk onderdeel van het onderzoek was een stresstest met vrachtauto’s van verschillende merken, waaronder DAF, Mercedes, Volvo en Renault. Tijdens een testperiode van 45 uur vonden er 70 laadsessies plaats, goed voor in totaal 3.000 kilometer aan elektrisch transport. Daarmee is aangetoond dat laadpleinen ook bij intensief gebruik betrouwbaar functioneren.
Gerelateerde nieuwsberichten
Bomvolle Solutrans Lyon in november verwacht
9 juli 2025
Papendrechtsebrug: binnenvaart mag door, wegverkeer ondervindt langer vertragingen
27 mei 2025
Geringe kostenstijging voor goederenvervoer per binnenvaart
25 april 2025
Let op: verkeershinder in Den Haag door NAVO-top
4 april 2025
Meer maatregelen nodig om veiligheid Maas te verbeteren
13 februari 2025
Extra geld om doorstroming wegen te verbeteren
14 november 2024
Bijna 1 op de 4 bestelauto’s niet welkom in ZE-zones
29 april 2024
evofenedex wijst op noodzaak van extra budget voor elektrische vrachtauto
28 maart 2024
Vanaf 31 maart nieuwe procedure voor containers uit Latijns-Amerika
27 maart 2024