Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoekt stijging aanvaringen binnenvaart
Leestijd: 1 minuut
Meer incidenten met bruggen, sluizen en stuwen
24-07-2025 De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) start een onderzoek naar de toename van het aantal aanvaringen in de binnenvaart. Jaarlijks gaat het om circa 30 incidenten waarbij binnenvaartschippers in botsing komen met bruggen, sluizen of andere waterbouwkundige werken. De OVV wil achterhalen waarom het steeds vaker misgaat en welke lessen hieruit te trekken zijn voor de toekomst.
Volgens voorzitter Chris van Dam zijn er in de afgelopen jaren meerdere opvallende incidenten geweest. Zo kwamen containerschepen vast te zitten onder de Erasmusbrug in Rotterdam, waarbij in één geval lading overboord raakte en in een ander geval het schip lange tijd klem zat. Ook in Borgharen ging het mis: daar botste een schip tegen een stuw en zonk.
Grotere schepen en kwetsbare locaties
Een mogelijke oorzaak die de OVV nu al benoemt, is schaalvergroting. Van Dam: “Schepen worden steeds groter. We kijken of de infrastructuur en de regelgeving daarop voldoende zijn aangepast.” Het onderzoek richt zich ook op locaties waar het vaker misgaat, en op de vraag of bestaande wet- en regelgeving – vaak internationaal – nog aansluit bij de praktijk op het water.
Volgens Ricky Voorn, beleidsadviseur binnenvaart bij evofenedex, staat veiligheid staat altijd voorop. "Schippers en verladers dragen samen de verantwoordelijkheid om de binnenvaart zo veilig mogelijk te houden. Fysieke en materiële schade zijn ingrijpend, maar ook de gevolgen van stremmingen zijn groot. Die wil niemand, en ze schaden bovendien het imago van de sector. Daarom is het essentieel om niet alleen ongevallen te voorkomen, maar ook te leren van bijna-ongevallen. Alleen zo blijft de binnenvaart een betrouwbare schakel in de logistieke keten."
Aandacht voor bemanning en milieu
Naast technische en juridische aspecten besteedt de OVV ook aandacht aan de mensen aan boord. De rol van arbeidsmigranten en mogelijke communicatieproblemen, bijvoorbeeld door taalbarrières, worden meegenomen in het onderzoek. Ook de milieuschade van incidenten krijgt expliciet aandacht. De OVV benadrukt dat het onderzoek niet is bedoeld om schuldigen aan te wijzen. “Onze taak is om lering te trekken uit wat er is misgegaan, zodat de binnenvaart veiliger wordt”, aldus Van Dam.
Altijd op de hoogte van handel en logistiek
Krijg actualiteiten, praktische kennis, evenementen en opleidingen van evofenedex direct in je mailbox
Gerelateerde nieuwsberichten
Provincie Overijssel houdt kanaal Almelo-De Haandrik bevaarbaar
10 juli 2025
Papendrechtsebrug: binnenvaart mag door, wegverkeer ondervindt langer vertragingen
27 mei 2025
Kleine vaarwegen staan op het spel
26 mei 2025
Provincie wil kanaal Almelo-De Haandrik openhouden voor scheepvaart
22 mei 2025
Duitsland start test met op afstand bestuurde binnenvaartschepen
21 mei 2025
Binnenvaart vervoert meer natte bulkgoederen in 2024
12 mei 2025
Geringe kostenstijging voor goederenvervoer per binnenvaart
25 april 2025
Let op: verkeershinder in Den Haag door NAVO-top
4 april 2025
Julianakanaal half april weer open voor scheepvaart
10 maart 2025