skipToContentskipToFooter

Kamer wil opheldering over afwegingen stopgezette infraprojecten

06-07-2023 Pas in het najaar komt er meer duidelijkheid over de 2 miljard euro aan bezuinigingen op infrastructuur. Dit bleek gisteren in het debat dat de Tweede Kamer voerde met minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. 

De Kamerleden hadden niet alleen veel vragen over de bezuinigingen, maar ook over de manier waarop de minister de lijst met 17 infrastructurele projecten die voorlopig niet meer doorgaan, heeft samengesteld. De minister antwoordde dat de bezuinigingen naast stikstof ook te maken hebben met andere afwegingen zoals kostenstijgingen, personele problemen en vooral de wens om eerst aan de slag te gaan met het onderhoud van de huidige infrastructuur.

Zorgelijke ontwikkeling

Voor handels- en productiebedrijven die afhankelijk zijn van goede en betrouwbare infrastructuur en de aantrekkelijkheid van ons vestigingsklimaat zijn de bezuinigingen een zorgelijke ontwikkeling. De economische schade door tekortkomingen aan de infrastructuur bedroeg alleen vorig jaar al 1,7 miljard euro. Dat blijkt uit een recent onderzoek dat de Logistieke Alliantie onlangs liet uitvoeren.

Eerder had minister Harbers gemeld dat 17 projecten niet konden doorgaan vanwege de stikstofcrisis. Maar in het debat werd duidelijk dat dit vooral komt door het financieel tekort dat is ontstaan om onze huidige infrastructuur op een betrouwbaar basisniveau te houden. Vooral vanuit de SGP, BBB en het CDA waren er kritische vragen over hoe de minister de keuze heeft gemaakt voor de 17 projecten die nu stopgezet worden. Ze willen dat de minister vóór het najaar per project de afwegingen inzichtelijk maakt.

Onbegrip over project N35 Wijthmen-Nijverdal

Daarnaast was er vanuit vrijwel alle partijen veel onbegrip voor het stopzetten van het project N35 Wijthmen – Nijverdal. De regio wacht al heel lang op deze verbetering en ook de verkeersveiligheid is hier in het geding. In aanloop naar het debat heeft evofenedex daarom een brandbrief vanuit de regio mede ondertekend.

Naast de projecten die worden stopgezet, is er ook een aantal waarvan de minister nu aangeeft dat deze wel door kunnen gaan. Rond Prinsjesdag moet er meer duidelijkheid komen over hoe de 2 miljard euro aan bezuinigingen verder vorm krijgen en welke projecten dit mogelijk nog gaat raken.

Welke projecten?

Dit zijn de projecten die worden stopgezet:

  • N35 Wijthmen-Nijverdal
  • A9 Rottepolderplein
  • A58 Breda-Tilburg
  • A27 Zeewolde-Eemnes
  • A15 Papendrecht-Gorinchem
  • A2 Deil-’s Hertogenbosch-Vught
  • Rijksbijdrage Noordelijke Randweg Utrecht (NRU)
  • A58 Annabosch-Galder
  • Innovaties A58
  • A67 Leenderheide-Geldrop
  • A1/A35 Knooppunt Azelo-Buren
  • A1/A30 Barneveld
  • A4 Haaglanden-N14
  • A1/A28 Knooppunt Hoevelaken

Deze vaarwegenprojecten worden stopgezet:

  • Volkeraksluizen
  • Kreekraksluizen
  • Vaarweg IJsselmeer-Meppel

Deze projecten gaan wel door:

  • N50 Kampen-Kampen Zuid
  • N35 Knooppunt Raalte
  • N35 Nijverdal-Wierden
  • A20 Nieuwerkerk a/d IJssel-knooppunt Gouwe
  • A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken
  • Sluis II Wilhelminakanaal
  • Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl, fase 2
  • N33 Zuidbroek-Eemshaven (i.h.k.v. pakket ‘Nij Begun’)

Vervolg debat

Vandaag volgt er nog een kort plenair debat over infrastructuur en vanavond laat zal er gestemd worden over de eventuele moties die Tweede Kamerleden tijdens het debat indienen.