skipToContentskipToFooter

Een beperkte ruimte met veel activiteiten zorgt nog weleens voor gevaar. Een goed verkeersplan kan dan een hoop ellende voorkomen. Bij Beter Bed wisten ze in een halfjaar tijd een rommelige situatie om te bouwen tot een plek waar duidelijkheid heerst. Met behulp van dynamische pictogrammen is de ruimte nu multifunctioneel inzetbaar.

Een geel pictogram van een heftruck draait rondjes op de grond en even verderop is een slagboom geprojecteerd op een deel van de magazijnvloer. Het is een van de maatregelen die Beter Bed onlangs heeft genomen in zijn magazijn in Nieuw-Vennep om de veiligheid verder te verbeteren. Dankzij de dynamische belichting kan het bedrijf de ruimte efficiënt benutten, een uitkomst die begon met het opstellen van een nieuw verkeersplan. 

Veiligheid bovenaan

“De pictogrammen kunnen we uit- en aanzetten”, vertelt Pieter de Boer, coördinator warehouse Nieuw-Vennep. “Dat is voor ons werk erg handig. Op bepaalde momenten moet in de laad- en loszone gesplitst en gepickt worden. Om dan veilig te kunnen werken wil je niet dat er allerlei intern transport tussendoor rijdt. Dat was voorheen wel zo en dat gaf onveilige situaties. Nu is er duidelijkheid voor iedereen. Voor de bestuurders van de heftrucks, de voetgangers en de bezoekers.” Als onderdeel van de nieuwe strategie ‘Beter slapen, beter leven’ besloot het bedrijf een halfjaar geleden veiligheid hoger op de agenda te zetten. “Ondanks dat we de veiligheid in de basis op orde hadden, vonden we dat het beter kon en moest”, legt De Boer uit. “We zijn nadrukkelijk gaan kijken naar het proces. Hoe kunnen we de werkomgeving anders inrichten om de veiligheid te waarborgen en de hectiek eruit te halen? Dat begon met gesprekken met medewerkers op de werkvloer", aldus De Boer. 

“Samen brachten we de knelpunten in kaart en begonnen we te werken aan een verkeersplan.  Eerst op klad, want er is ongelofelijk veel waarmee je rekening moet houden. De Arbo- wetgeving, andere regelgeving… Gelukkig konden we daarbij de hulp inroepen van evofenedex, want het is best complex. Daarnaast keken we naar maatregelen als aanrijdbeveiliging en veiligheidshekken, en op een gegeven moment ontstaat er dan een plan waarmee je aan de slag kunt.”

beterbed-2.JPG

Pieter de Boer, coördinator warehouse van Beter Bed: “Nu is er duidelijkheid voor iedereen.”

De knop omzetten

Al snel kiest het bedrijf voor dynamische pictogrammen. “Als je dat met vaste belijning doet, slijt dat snel”, aldus De Boer. “Bovendien wilden wij de ruimte voor verschillende processen gebruiken. Nu kan dat, want op het moment dat het splitsen klaar is en de reachtrucks er weer bij kunnen, is het een kwestie van de knop omzetten en de vloer is aangepast. Natuurlijk kun je ook tijden met elkaar afspreken. Maar als werkzaamheden uitlopen, leidt dat alsnog tot hectiek.” 

Verder is er een speciale gang gecreëerd achter in het magazijn waar de trucks kunnen rijden. “Zo kunnen we de stromen scheiden en dat is veiliger voor iedereen.” Ook is er nu aanrijdbeveiliging bij de laaddocks rondom de palen waarop het magazijn steunt. “We hadden daar wel keurig een rode lijn omheen gezet, maar als er een truck met volle vaart tegenaan rijdt,  is de schade groot.”

De definitieve plannen werden gedeeld met de werkvloer. De Boer: “We hebben goed uitgelegd wat wel en niet kan. Want niet alle wensen konden we meenemen, bijvoorbeeld omdat ze andere processen in de weg zitten of omdat wet- en regelgeving het niet toelaat. De uitkomst is dat we nu niet anders werken, maar het voor iedereen wel een stuk zichtbaarder is hoe er veilig gewerkt kan worden. We krijgen terug van onze medewerkers dat ze zich een stuk veiliger voelen op de werkvloer. Je werkt dan toch prettiger, want voorheen moest je altijd alert zijn op een mogelijke reachtruck in de buurt.”

“We zijn nadrukkelijk gaan kijken naar het proces. Hoe kunnen we de werkomgeving anders inrichten om de veiligheid te waarborgen en de hectiek eruit te halen? Dat begon met gesprekken met medewerkers op de werkvloer"

Pieter de Boer

Beter Bed

Duidelijk signaal

Naast fysieke aanpassingen zijn er ook duidelijke regels gekomen in het verkeersplan. “Even je truck parkeren om iets te gaan doen kan niet meer. Deze moeten op speciaal aangewezen plekken worden geparkeerd, zodat collega’s niet struikelen over een lepel die onverwacht opduikt”, aldus De Boer. “Dat we deze maatregelen nemen is ook een duidelijk signaal naar alle medewerkers, namelijk dat we er alles aan willen doen om hun werkomgeving zo veilig mogelijk te maken. Iedereen wil aan het eind van de werkdag weer gezond naar huis en rustig kunnen slapen. Die zorgfunctie hebben wij als werkgever.”

Om de reachtrucks en heftrucks nog meer op te laten vallen, zijn ze allemaal voorzien van een zogeheten blue spot. “Vroeger was het toeteren als je de hoek omkomt, maar daar raken mensen aan gewend. Zo’n felle blauwe lamp valt goed op, merken we. Deze maatregel is inmiddels in al onze warehouses genomen.” De Boer is tevreden met de genomen stappen, maar blijft alert. “Het verkeersplan is nooit af. Als er iets verandert in een proces, passen we het plan aan.” 

Benieuwd hoe jij gezonder en veiliger kunt werken?

Onze quickscan magazijnveiligheid is een praktische gratis online scan voor het mkb om, relatief eenvoudig en snel, aanknopingspunten te vinden om het veiligheidsniveau in het magazijn of distributiecentrum te verhogen. Aan de hand van een aantal stellingen brengen we binnen 5 minuten jouw veiligheidsscore in kaart.

Vragen over magazijnen?

Frank en zijn collega's helpen je graag verder

Frank evonedex magazijnen