evofenedex pleit voor behoud scheepvaart op kanaal Almelo-De Haandrik
Leestijd: 1 minuut
Binnenvaart belangrijk voor regionale economie
10-04-2025 De provincie Overijssel onderzoekt onder meer of het kanaal Almelo – de Haandrik open moet blijven voor beroepsvaart of een recreatieve bestemming krijgt. evofenedex komt op voor de belangen van leden in de regio en andere ondernemers. Het kanaal is belangrijk voor de regionale economie en biedt bedrijven de mogelijkheid hun goederenvervoer te verduurzamen.
Voor de leden van evofenedex en andere logistieke partijen is het kanaal onmisbaar. Vooral bedrijven die werken met bulkgoederen, zoals zand, grind, veevoer en kunstmest, maken gebruik van de vaarweg. De binnenvaart is een duurzaam en efficiënt alternatief voor vrachtauto’s. Dat is niet alleen gunstig voor het milieu, maar voorkomt ook extra verkeersdruk op toch al volle wegen. Bovendien zorgen de bedrijven aan het kanaal samen voor ongeveer 900 arbeidsplaatsen in de regio.
Binnenvaart als duurzame keuze
Saskia Toor, beleidsadviseur evofenedex: "Als het kanaal verdwijnt voor goederenvervoer, verdwijnt ook de mogelijkheid om grote volumes op een milieuvriendelijke manier te vervoeren. Veel bedrijven rekenen tegenwoordig ook op de milieu-impact van hun transport. De binnenvaart helpt ondernemers bij het halen van duurzaamheidsdoelen."
Ook Anne-Ruth Scheijgrond van Port of Twente Logistic Association benadrukt het belang van het kanaal. "Voor bijvoorbeeld de betoncentrale in Hardenberg is aanvoer van grondstoffen per schip essentieel. Je krijgt dat soort volumes niet zomaar met vrachtauto’s op hun plek. Dat zorgt niet alleen voor extra uitstoot, maar ook voor meer verkeer en overlast langs het kanaal."
Toekomst vraagt om duidelijkheid
De vrees leeft dat wanneer het kanaal zijn functie voor de binnenvaart verliest, die nooit meer terugkomt. Volgens Scheijgrond is de daling in vervoerde volumes tussen 2019 en 2024 geen reden om het kanaal af te schrijven. "De vraag naar duurzame vervoersoplossingen groeit, net als de behoefte aan bouwgrondstoffen. We verwachten juist weer een toename."
Daarom pleiten evofenedex, Port of Twente en diverse andere ondernemersorganisaties in de regio voor duidelijkheid. Toor: "Als ondernemers weten waar ze aan toe zijn, kunnen ze plannen maken en investeren. Dat geeft vertrouwen en zet de regionale economie in beweging."
De provincie Overijssel neemt naar verwachting later dit jaar een besluit. Ondertussen blijft evofenedex zich inzetten voor het behoud van duurzame goederenvervoeropties, zoals het kanaal Almelo – de Haandrik.
Gerelateerde nieuwsberichten
Risico op ladingdiefstal door nieuwe truc van criminelen
28 april 2025
Flink meer meldingen van gevaarlijke stoffen in consumentenproducten
28 april 2025
evofenedex adviseert Europese Commissie over nieuwe Havenstrategie
27 april 2025
Rijverboden in Europa op 1 mei
27 april 2025
A12 vanaf 9 mei dicht tussen Veenendaal en Utrecht
27 april 2025
Zo realiseer je veerkracht in je supplychain
26 april 2025
CPB: VS blijven meer goederen importeren
25 april 2025
Geringe kostenstijging voor goederenvervoer per binnenvaart
25 april 2025
Grote hinder op A1 bij Amsterdam
24 april 2025