evofenedex roept politiek op om spoorgoederenvervoer te redden
Leestijd: 1 minuut
Zorgelijke ontwikkeling: goederen steeds minder over spoor
11-09-2024 evofenedex roept de politiek dringend op om in te grijpen om het Nederlandse spoorgoederenvervoer te redden. Vervoer via het spoor is voor veel handels- en productiebedrijven een belangrijke schakel in de logistieke keten. Maar de hoge kosten, onbetrouwbaarheid en beperkte capaciteit zorgen ervoor dat bedrijven 'het spoor' massaal links laten liggen.
Spoorgoederenvervoer is belangrijk voor de bereikbaarheid en leefbaarheid in Nederland. Ook speelt het een cruciale rol voor het vestigingsklimaat voor bedrijven. Maar door de hoge kosten, onbetrouwbaarheid en beperkte capaciteit van het Nederlandse spoor kiezen bedrijven steeds minder vaak voor deze duurzame vervoerswijze.
Oproep van evofenedex
evofenedex doet daarom een oproep aan de politiek om snel maatregelen te nemen om de toekomst van het spoorgoederenvervoer veilig te stellen. "Handels- en productiebedrijven zijn de dupe van de hoge kosten en onbetrouwbaarheid van het spoor. Als we niets doen, dreigt de ambitie om het goederenvervoer per spoor tegen 2030 met 50 procent te laten groeien, onhaalbaar te worden", zegt beleidsadviseur Geert van Eijk van evofenedex.
Alarmerende cijfers
De afgelopen jaren is het spoorgoederenvervoer structureel minder aantrekkelijk geworden. In 2023 was er sprake van een krimp van een kleine 12 procent ten opzichte van 2022. Voor 2024 wordt er opnieuw een krimp verwacht. De alarmerende cijfers maken duidelijk dat het spoor onder druk staat. Spoorvervoer wordt steeds duurder en de Europese grensovergangen vormen een knelpunt. Daarnaast is er onvoldoende capaciteit op het spoor om goederen- en reizigersvervoer in balans te houden.
Verduurzaming en concurrentiepositie
Het spoorgoederenvervoer is essentieel voor het functioneren van de Nederlandse economie en voor de verduurzaming van goederentransport. Het spoor is een efficiënte en milieuvriendelijke manier om grote hoeveelheden goederen over lange afstanden te vervoeren, wat bijdraagt aan minder CO2-uitstoot en minder files op de weg.
"De Nederlandse logistiek kan niet zonder een goed functionerend spoorgoederennetwerk", stelt Van Eijk. "We roepen de politiek op om nu in te grijpen, want zonder actie dreigen we het spoorgoederenvervoer en daarmee de concurrentiepositie van Nederland te verliezen."
Gerelateerde nieuwsberichten
Europese wet verbetert verdeling spoorcapaciteit
1 december 2025
Tata Steel Nederland vermindert jaarlijks 4300 ton CO₂-uitstoot door extra spoorvervoer
11 november 2025
ProRail roept beroepschauffeurs op: rijd door de slagboom bij nood
3 november 2025
Voucherregeling modal shift verlengd
20 augustus 2025
Goederenvervoer per spoor blijft dalen
4 juli 2025
Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving roept IenW op tot ‘spooroffensief’
3 juli 2025
Bierboot bevoorraadt Amsterdamse horeca via grachten
19 mei 2025
Tweede Kamer gaat spoorgoederenvervoer bespreken in apart commissiedebat
16 januari 2025
Wekelijkse veerdienst van Rotterdam naar Spaanse Vilagarcía
16 januari 2025
