Tata Steel Nederland vermindert jaarlijks 4300 ton CO₂-uitstoot door extra spoorvervoer
Leestijd: 1 minuut
Jaarlijks zo’n 3,5 miljoen minder wegkilometers
12-11-2025 Tata Steel Nederland vervangt een aanzienlijk deel van het staaltransport over water en weg door spoorvervoer. Daarmee bespaart het bedrijf jaarlijks ongeveer 4300 ton CO₂. De overstap naar het spoor is onderdeel van de verduurzamingsstrategie van het staalbedrijf.
Het gaat met name om leveringen aan klanten en staalafnemers in Zuid-Polen en Slowakije. Voorheen werd het staal direct per vrachtauto en schip naar nabijgelegen havens vervoerd, waarna nog ongeveer 600 kilometer per vrachtauto moest worden afgelegd. Door de nieuwe spoorroute worden jaarlijks zo’n 3,5 miljoen wegkilometers bespaard. Deze wijziging levert een aanzienlijke CO₂-reductie op van circa 4300 ton per jaar.
De CO₂-besparing is het resultaat van nauwe samenwerking met ongeveer vijftig klanten, waaronder grote OEM’s, maar ook afnemers in de engineering-, bouw- en verpakkingssector.
Duurzaamheidsstrategie
Martin van der Meer, directeur Outbound Logistics bij Tata Steel: “Spoorvervoer is een strategische pijler in onze logistieke transitie naar minder CO₂-uitstoot. Vanuit onze duurzaamheidsdoelstellingen én de noodzaak om robuustere en efficiëntere ketens te bouwen, hebben we gekozen voor een forse opschaling van spoorvervoer. Met deze nieuwe route introduceren we een betrouwbare, duurzame en efficiënte oplossing met minder uitstoot in scope 3. Bovendien besparen we verpakkingsmateriaal, omdat het staal niet langer zeewaardig verpakt hoeft te worden. En het gaat sneller: binnen dertig uur is het staal bij de klant.”
Spoorvervoer aantrekkelijker voor verladers
Eveline Jonker, senior manager collectieve belangenbehartiging evofenedex: "Het spoorgoederenvervoer is uitgegroeid tot een volwaardig en aantrekkelijk alternatief binnen de logistieke keten. Het biedt handels- en productiebedrijven meer kostenefficiëntie, betrouwbaarheid en transparantie. Bedrijven ervaren het spoor steeds vaker als een concurrerende, veilige en duurzame modaliteit, mits er sprake is van een gelijk speelveld met andere vervoersvormen."
evofenedex werkt samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en verschillende spoorpartijen aan de uitvoeringsagenda van het Toekomstbeeld Spoorgoederenvervoer. Daarbij ligt de nadruk op maatregelen die kosten verlagen en de betrouwbaarheid en transparantie vergroten. Zo blijft het spoorvervoer een toekomstbestendige en duurzame keuze voor verladers binnen de logistieke keten.
Blijf op de hoogte van wat voor jou relevant is
Krijg actualiteiten, praktische kennis, evenementen en opleidingen van evofenedex direct in je inbox.
Gerelateerde nieuwsberichten
ProRail roept beroepschauffeurs op: rijd door de slagboom bij nood
3 november 2025
Goederenvervoer per spoor blijft dalen
4 juli 2025
Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving roept IenW op tot ‘spooroffensief’
3 juli 2025
Tweede Kamer gaat spoorgoederenvervoer bespreken in apart commissiedebat
16 januari 2025
Nieuwe infrastructuurprojecten komen in Nederland nauwelijks van de grond
28 november 2024
Logistieke Alliantie: “Infrastructuur op kantelpunt: voorkom een Nederlandse stilstand”
22 november 2024
Goederenvervoer hard geraakt door aangekondigde spoorstakingen
11 november 2024
Kabinet moet spoorgoederenvervoer aantrekkelijk maken
18 september 2024
Nieuwe treinverbinding tussen havens Amsterdam en Rotterdam
16 september 2024
