skipToContentskipToFooter

Electronic bill of lading verkort afhandeling tot 24 uur en verlaagt kosten

05-09-2025 ICC Nederland heeft de Tweede Kamer onlangs opgeroepen de wetgeving voor het elektronisch cognossement met spoed goed te keuren. evofenedex onderschrijft deze oproep volledig en vraagt om een voortvarende behandeling van het wetsvoorstel. De electronic bill of lading verkort de afhandelingstijd en verlaagt de kosten.

De voordelen van digitalisering van handelsdocumenten zijn inmiddels onomstotelijk aangetoond. Uit pilots, waaronder een samenwerking tussen het Havenbedrijf Rotterdam en Singapore, blijkt dat het gebruiken van een electronic bill of lading de afhandelingstijd verkort van zes tot tien dagen naar minder dan 24 uur. Voor het mkb betekent dit tot 35 procent minder administratieve lasten en een aanzienlijke verlaging van kosten. De ICC schat dat de Nederlandse export hierdoor honderden miljoenen euro’s aan onnodige vertragingen en kosten kan besparen.

Nederland loopt achter

Internationaal loopt Nederland achter. Zo hebben het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Singapore hun wetgeving al aangepast. Hierdoor is het in deze landen al mogelijk te werken met elektronische handelsdocumenten. In Nederland daarentegen is het nog niet mogelijk op een rechtsgeldige manier gebruik te maken van elektronische documenten. Dit belemmert digitale samenwerking met handelspartners en beperkt de concurrentiepositie van ondernemers.

Keuzevrijheid behouden

evofenedex roept de Tweede Kamer dan ook op het wetsvoorstel voor het elektronisch cognossement nog in 2025 te behandelen en goed te keuren. De ondernemersvereniging vraagt bovendien het wetgevingstraject voor de overige handelsdocumenten direct te starten, zodat ook deze in de toekomst rechtsgeldig digitaal beschikbaar zijn.

Tegelijkertijd vindt evofenedex het belangrijk dat het gebruik van elektronische handelsdocumenten een keuze blijft: bedrijven moeten zelf kunnen bepalen of zij papier of digitaal willen gebruiken. Het gaat om de mogelijkheid, niet om een verplichting. De mogelijkheid digitale handelsdocumenten te gebruiken, moet de wendbaarheid van bedrijven vergroten en de samenwerking met ketenpartners helpen verbeteren.

Stand van zaken

Het wetsvoorstel voor de invoering van de electronic bill of lading, waarmee de elektronische versie dezelfde juridische status krijgt als de papieren variant, is in mei 2025 ingediend. Deze wijziging in Boek 8 Burgerlijk Wetboek is in lijn met de UNCITRAL Model Law on Electronic Transferable Records (MLETR) en vormt een belangrijke eerste stap voor het moderniseren van de wetgeving voor andere handelsdocumenten.

Workshop Bill of lading

Deze workshop is voor binnendienstmedewerkers die verantwoordelijk zijn voor exportzendingen. Na het volgen van deze workshop herken je de belangrijkste soorten en functies van cognossementen en weet je deze te vertalen naar de praktijk. Ook ben je in staat om de logistieke spelers en partijen de juiste instructies te geven voor het invullen van een bill of lading