skipToContentskipToFooter

Containervervoer per binnenschip biedt veel mogelijkheden

08-06-2023 Als het over modal shift gaat, dan gaat het vaak over de voordelen van een modal shift als je goederen over langere afstanden moet vervoeren. Maar binnenvaart blijkt een goed alternatief om congestie op de weg te vermijden, vooral op korte afstanden. In de provincie Zuid-Holland liggen voor veel bedrijven goede kansen om van de weg naar het water te gaan om zo de kortere afstanden te overbruggen.

Er zijn verschillende factoren die de komende jaren een aanzienlijke invloed zullen hebben op de doorstroming van goederen in de regio Zuid-Holland:

  • Dagelijkse files - Op werkdagen staan er dagelijks files op de wegen in Zuid-Holland. In 2022 stonden onder meer de A4 (Den Haag-Zuid – Ketheltunnel), de A15 (Hendrik-Ido-Ambacht - Sliedrecht) en de A20 (knooppunt Terbregseplein - Kleinpolderplein) in de Nederlandse file top 10. En dit is natuurlijk nog maar een topje van de ‘file-ijsberg’.


  • Grootschalig onderhoud - Daarnaast staat de provincie voor een grote opgaaf, als het gaat om onderhoudswerkzaamheden aan wegen en aan infrastructurele kunstwerken. Zo wordt er bijvoorbeeld in de periode 2025 – 2028, met mogelijk uitloop naar 2029, gewerkt aan de Van Brienenoordbrug. Ook wordt er onderhoud gepleegd aan de Heinenoordtunnel en de Haringvlietbrug. Deze werkzaamheden gaan leiden tot veel vertraging op de weg.


  • Bevolkingsgroei en woningbouw - Een ander belangrijk aspect is de verwachte groei van de bevolking en de daaruit voortvloeiende toename van woningen. Dit betekent meer inwoners en dus meer auto's op de weg. Kortom, het fileprobleem zal in Zuid-Holland de komende jaren alleen maar groter worden.

Verminder de hinder

Voor veel bedrijven die gevestigd zijn in Zuid-Holland en die hun goederen importeren of exporteren in containers, kan het gebruik van binnenvaart de oplossing zijn voor het fileprobleem. De provincie Zuid-Holland kent een uitstekend netwerk van binnenvaartterminals. Deze terminals hebben allemaal een goede verbinding met de verschillende deepsea terminals in Rotterdam en zijn onderdeel van het Joint Corridor netwerk. De verbindingen zijn betrouwbaar gebleken en concurrerend in vergelijking met klassiek individueel wegtransport op het gebied van mobiliteit, duurzaamheid, schaalbaarheid en beschikbaarheid.

Groene corridor

Zo is er de Groene Corridor die twaalf keer per week Alphen a/d Rijn verbindt met de terminals op de Maasvlakte. Ook is er de Intercity Barge die onder meer de terminals van Ridderkerk, Alblasserdam, ’s-Gravendeel en Bergambacht verbindt met de Rotterdamse deepsea terminals.

Zelfs versproducten over het water

Een vaak gehoord argument is dat versproducten niet via de binnenvaart vervoerd kunnen worden. Maar de praktijk bewijst het tegendeel. Zo zijn er in Zuid-Holland veel bedrijven gevestigd die zich bezighouden met groenten en fruit. The Greenery bijvoorbeeld importeert onder meer versproducten in containers via de haven van Rotterdam en laat zien dat vervoer via deze weg wel degelijk mogelijk is. 

Zo gingen alle importcontainers van The Greenery eerder altijd over de weg naar de vestiging in Barendrecht. Om de filedruk op de A15 te omzeilen, gaat nu een deel deze containers per binnenvaartschip naar de inland terminal van Ridderkerk. Vanaf die terminal gaan de containers het laatste stukje over de weg naar Barendrecht.

Modal shift biedt voordelen

In regio’s met veel filedruk is het omzeilen van congestie ook een sterk argument voor een modal shift. Binnenvaart over korte afstand is dan een goed alternatief voor wegvervoer. De voordelen voor ondernemers zijn; een beter planbare logistiek, geen last van het tekort aan chauffeurs en een lagere CO2-uitstoot. Ondernemers doen er goed aan om deze optie te onderzoeken. Ook geven bedrijven aan dat ze veel meer containers op 1 dag kunnen verwerken doordat ze de drukte op de Maasvlakte vermijden.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Wil jij weten wat de mogelijkheden voor jou zijn? evofenedex kan je hierbij helpen. Wij bieden persoonlijk advies op maat. Tijdens een modal shift traject brengen wij de mogelijkheden voor jouw bedrijf in kaart, stellen we een businesscase op (kostenvergelijking, mogelijkheden, procentuele besparing CO2-uitstoot) en kunnen we ondersteunen bij het opzetten van een pilot of bij het regelen van een bezoek aan een terminal.

Heb je interesse, neem dan contact op met onze ledenservice.

Wil je meer informatie over de corridors?Neem dan contact op met Babiche van de Loo of via +31628672605

De online masterclass binnenvaart

Leer hoe je effectief goederen intermodaal kan vervoeren over water.