skipToContentskipToFooter

Duur compromis moet stabiliteit brengen

28-07-2025 Na maanden van onderhandelen zijn de Europese Unie (EU) en de Verenigde Staten (VS) uitgekomen op een invoertarief van 15 procent op Europese import in de VS. De eerder aangekondigde tegenmaatregelen van de EU zijn daarmee van de baan. De inhoud van het akkoord is aanzienlijk minder ambitieus dan waarop enkele maanden geleden werd ingezet. Het belangrijkste is nu dat de details bekend worden gemaakt en het akkoord officieel wordt bekrachtigd, om stabiliteit en voorspelbaarheid in de handelsrelatie te herstellen.

Op 2 april werd aangekondigd dat Europese producten een tarief van 20 procent zouden krijgen. Tussendoor werd nog met 50 procent gedreigd en uiteindelijk zou het 30 procent kunnen worden. Dat doemscenario is nu voorkomen met een overeenkomst voor 15 procent; dat is inclusief het MFN-tarief. Voor bijvoorbeeld auto’s en auto-onderdelen is dit een positieve ontwikkeling: daar gaat het tarief omlaag van 25 procent + 2,5 procent MFN naar 15 procent.

Heffingen op staal blijven

Aan de andere kant blijft de 50 procent op staal en aluminium en afgeleide producten staan, al hoopt voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen deze in vervolgonderhandelingen ook omlaag te krijgen. Daarnaast is er overeengekomen dat nul procent wederzijds wordt geheven op strategische producten zoals vliegtuigen en onderdelen daarvan, bepaalde chemicaliën en bepaalde geneesmiddelen. Onduidelijk is de status nog van spirits en wijnen. Onduidelijk is ook nog of er een tarief van 15 procent is overeengekomen voor farmaceutische producten en halfgeleiderproducten, of dat deze eventueel nog onderwerp zijn van latere sectie-232-importheffingen. Belangrijk is dat deze zo snel mogelijk bekend worden en officieel bekrachtigd in het Federal Register.

Geen bevredigend compromis

In de huidige politieke context in de VS is dit waarschijnlijk het maximaal haalbare voor de Europese Commissie. Belangrijk is nu dat deze deal standhoudt en voorspelbaarheid en stabiliteit weet te bieden aan ondernemers, want ook de 15 procent aan heffingen brengt de onderlinge handel flink schade toe. In die zin is de deal geen bevredigend compromis. Wel laat het zien dat de EU snel en fors moet investeren in concurrentievermogen en innovatiekracht om in toekomstige onderhandelingen een betere positie te verwerven.

Vragen over internationale supplychains en zeecontainervervoer?

Neem contact op met Casper Roerade, beleidsadviseur Mainports & Internationale Supplychains.

Casper